Groeiend familiebedrijf met rijke historie

De eerste inschrijving van Brant Visser en zonen B.V. bij de Kamer van Koophandel dateert van 1892. Het bedrijf is het oudste transportbedrijf dat bij de Kamer van Friesland ingeschreven staat! Brant Visser is een modern bedrijf dat totaaloplossingen levert op het gebied van transport en warehousing. Een echt familiebedrijf, met op dit moment 3 gebroeders Visser aan het roer: Brant (57), Kees (54) en Sijtze (53). Met de laatste broer spraken wij over het bedrijf, de ontwikkelingen in de sector en de samenwerking met Euler Hermes.

“In 1998 verhuisde ons bedrijf van Anjum naar Heerenveen. We waren echt uit ons jasje gegroeid. En we wilden onze klanten meer bieden dan vervoer over de weg alleen. Om naast het transport ook warehousing aan te kunnen bieden kochten we 1 hectare grond. De nieuwe, moderne hal zorgde voor aanwas van nieuwe klanten, maar gaf ook een stukje extra binding aan bestaande klant. Twee vliegen in één klap dus.”

Brant Visser groeit door te blijven investeren in service en diensten

De keuze voor Heerenveen was strategisch snel gemaakt. It Hearrenfean ligt langs een aantal belangrijke knooppunten. En door de oorspronkelijke thuisbasis wist het bedrijf snel nieuwe klanten uit de regio aan zich te binden. Inmiddels heeft Brant Visser haar warehouse uitgebreid naar 3 hectare. En is het wagenpark gegroeid van 15 naar bijna 75 vrachtwagens. Om de extra service compleet te maken heeft het bedrijf een eigen tankstation en wasstraat voor vrachtwagens.

Sijtze: “Ook op dit moment zijn we weer aan het uitbreiden. Door in te spelen op de toenemende vraag naar warehousing kochten we nog 1,5 hectare grond bij. De bouw is inmiddels in volle gang en oplevering wordt verwacht voor de bouwvak vakantie. De uitbreiding wordt een Foodgrade Warehouse. Dit houdt in dat je temperatuur gevoelige producten kunt opslaan. Ook de capaciteit van het Shell tankstation wordt verdubbeld. Tevens komt er de mogelijkheid voor tanken van LNG.”

“Door de sterke buitenlandse concurrentie, wordt het rondje om de kerk steeds kleiner” Het bedrijf concentreert haar transportactiviteiten op de Benelux, Duitsland en Frankrijk
De overige bestemmingen in Europa maar ook overzee biedt zij aan in samenwerking met andere gespecialiseerde bedrijven. Toch zien Sijtze en zijn broers het Nederlandse transportlandschap veranderen. “We rijden nog steeds veel internationale ritten, maar het rondje om de kerk wordt steeds kleiner. Dit is het gevolg van de internationale concurrentie uit de lagen lonen landen waar wij in Nederland mee te maken hebben.”

Je moet in deze sector slim en innovatief zijn

Veel ondernemers in de Nederlandse transportsector zijn vooral bezig met de kostenbeheersing van het bedrijf. De sector krijgt de komende 3 jaar te maken met een salarisstijging van 10%. Maar de prijzen blijven onverminderd laag. Sijtze: “Je loopt steeds verder achterop. Met energiezuinige vrachtwagen (euro 5 en euro 6 voertuigen) besparen we op brandstof en wegenbelasting. Maar alleen daarmee red je het niet meer. Je moet ook slim en innovatief zijn. Door een doelmatig gebruik van diverse typen voertuigen, een hoge productiviteit maar ook het verkleinen van onze dropzones, kunnen wij qua kosten de concurrentie het hoofd bieden. Maar een sterke focus op goede kwaliteit is net zo belangrijk en is voor veel van onze opdrachtgevers een reden om steeds opnieuw voor ons bedrijf te kiezen. Toepassing van nieuwe automatiseringstechnieken, een goed netwerk en kundig personeel doen de rest.”

Afgaan op het onderbuik gevoel hebben we wel afgeleerd

Prijzen die onder druk staan, de minimale marges en aanhoudende concurrentie zorgen voor aanhoudende bedrijfsrisico’s. “Je moet bovenop de cijfers zitten. Als een grote afnemers wegvalt, kan dit zomaar je eigen bedrijfscontinuiteit in gevaar brengen. De crisis van 2008 tot 2011 heeft ons wel geleerd dat je goed op je cijfers moet letten en niet meer alleen op je onderbuik gevoel kan afgaan. We kregen aan het einde van de crisis te maken met een grote klant die failliet ging. We voelden ons enorm bedonderd. “Niet alleen viel een groot deel van onze omzet weg, de vaste kosten gingen ook gewoon door. Je moet blij zijn dat je dan vermogen hebt opgebouwd.”

De kredietverzekering zorgt nu voor een goede nachtrust

“Het wegvallen van een grote klant heeft me aan het einde van de crisis veel grijze haren opgeleverd. De kredietverzekering zorgt ervoor dat ik me over wanbetaling geen zorgen meer hoef  te maken.” Brant Visser is sinds 2011 klant bij Euler Hermes. Sijtze: “ Het gaat vooral om het opvangen van de grote klappers. Je moet het risico afdekken dat je zelf niet kunt dragen. Het is fijn om te weten dat Euler Hermes de schade dekt als een klant onverhoopt failliet gaat. Hierover heb ik een fijn contact met mijn accountmanager Rob Slootheer. Als er iets geregeld moet worden, is dat vaak snel in orde. Maar ik zit er zelf ook scherp bovenop. We hebben een openstaande postenlijst die ik heel goed in de gaten houdt. Als de klant de betaaltermijn ineens wijzigt van bijvoorbeeld 30 naar 60 dagen dan bel ik direct om te informeren wat er aan de hand is. Het is soms ook dubbel: als een klant van jou het moeilijk heeft dan wil je ook niet meteen het vertrouwen opzeggen. Je probeert dan niet direct de vordering uit handen te geven, daarmee is de relatie voor altijd stuk. Maar je moet ook zakelijk blijven. Iik probeer dan bijvoorbeeld voor toekomstige leveringen scherpere betaalafspraken te maken. Ik hoop altijd maar dat als ik mijn klanten vertrouwen geef, ik dit dan ook terug krijg”.

Direct contact met een van onze risico-adviseurs