Euler Hermes > Kredietverzekering > Interview Nature's Pride

Juiste focus en keuzes maken

Het succesverhaal van Nature’s Pride

Shawn Harris, CEO bij Nature's Pride, begon bij toeval een carrière in Groenten & Fruit toen zij, met haar Finance diploma onder haar arm, vanuit Amerika voor de liefde naar Nederland verhuisde. In 2001 begon zij haar eigen bedrijf in groenten en fruit: Nature’s Pride was een feit. Door de sterke visie van Shawn en haar teamleden is het bedrijf uitgegroeid tot een van de meest gerenommeerde AGF-bedrijven in Nederland. Wij spraken over het bedrijf met Financieel Directeur Miranda Duijnisveld en senior financieel medewerker Linda Rovers.

 

Linda, kan jij meer vertellen over het bedrijf en jouw functie daarin?


“Nature's Pride is leverancier van ruim 500 verschillende soorten verse exotische groenten & fruit uit meer dan 70 landen. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij leveren het. We hebben een klantenbestand van meer dan 300 bedrijven in heel EU.

Toen ik 4,5 jaar geleden bij Nature’s Pride kwam werken bestond het bedrijf nog ‘maar’ uit 200 medewerkers en 4 personeelsleden op de afdeling Finance. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een familie van 375 vaste werknemers, waarvan 11 op onze Finance afdeling. Miranda is in 2005 bij het bedrijf komen werken. Er waren toen slechts 30 werknemers. Dit geeft wel aan in wat voor sneltrein wij de afgelopen jaren hebben gezeten. En de trein blijft voorlopig op volle snelheid gaan.”

 

Het bedrijf blijft maar groeien. Waar denken jullie de toekomstige groei te blijven halen?


Miranda: “Toen ik in 2005 bij Nature’s Pride begon, begonnen we met de ontwikkeling van het rijpen van avocado’s. Dankzij een geavanceerd rijpings-programma en moderne faciliteiten hebben we ons ontwikkeld tot de expert op het gebied van ‘Eetrijp’ fruit. Nu verhandelen we ongeveer 200.000 dozen avocado’s per week, ruim drie miljoen stuks. We zijn de grootste in Europa en we verwachten dat er nog veel rek in de markt zit. In Nederland eten mensen gemiddeld twee avocado’s per persoon per jaar, in Noorwegen negen. Je kunt je voorstellen wat het voor ons bedrijf betekent als de Nederlandse consument 2 avocado’s meer per jaar gaat eten.Met de huidige gezondheidstrends zie ik dit best op korte termijn gebeuren. De avocado is een hype en daar profiteren wij van!”

 

Linda: “Ook op het gebied van mango’s zijn we vooruitstrevend. We gaan altijd voor de beste kwaliteit. Onze mango’s blijven bijvoorbeeld 2 weken langer aan de boom hangen. Hierdoor ontwikkelen de suikers zich beter en krijg je die lekkere, zoete smaak. Ik durf gerust te zeggen als je ooit een mango van ons hebt gegeten, wil je nooit meer iets anders.

 

Deze explosieve groei zorgt ook voor uitbreiding van het klantenbestand? Hoe gaan jullie om met de betaalrisico’s die deze groei met zich meebrengt?


Miranda: “In 2015 behaalden we een omzet van 300 miljoen euro. De verwachting is dat we binnen een paar jaar op een half miljard euro omzet zitten. De groei wordt nog niet eens zozeer van nieuwe klanten verwacht, maar juist uit ons huidige klantenbestand. Om deze groei waar te kunnen maken, is het naar de toekomst toe vooral een uitdaging om te zorgen dat we voldoende product kunnen betrekken.  


Linda: “Voordat het bedrijf groot werd kende Shawn alle klanten persoonlijk. Op die manier had zij er vertrouwen in dat het met de betaling van de facturen wel goed zat. Maar Shawn besefte dat met de groei van het bedrijf dit risico te groot werd en het bedrijf hiervoor maatregelen moest treffen. Het is echter lastig te beoordelen hoe goed een (nieuwe) klant is voor zijn geld, zeker in de meer exotische landen. Bij het afsluiten van een nieuwe financiering in 2006 sloten we, mede op advies van de Rabobank, daarom ook een kredietverzekering af. Vanaf 2009 loopt deze verzekering bij Interpolis Kredietverzekeringen en na de overname in 2015 bij Euler Hermes.

 

De verzekering is een heel goed middel om de kredietwaardigheid van een (nieuwe) klant te toetsen. We doen dan ook nooit zaken met een klant als we geen positieve kredietlimiet ontvangen. Of de klant moet vooruitbetalen.

 

Het is heel fijn dat we een zeer goede relatie hebben met onze accountmanager Sandra ten Kate en underwriter Bjorn Stolzenbach van Euler Hermes en met onze Rabobank-adviseur Rob Warmenhoven. We kunnen altijd bij hen terecht voor vragen en advies en ze schakelen heel snel. Naast prijs en dekking is ook het gevoel heel belangrijk. Zonder goed gevoel geen deal en dat geldt natuurlijk ook voor onze eigen partners.”

 

Natures%20pride%20interview

Vlnr: Rob Warmenhoven (Rabobank), Linda Rovers en Miranda Duijnisveld (Nature's Pride),

Sandra ten Kate (Euler Hermes)

Het huidige, net nieuwe pand wordt alweer bijna te klein. Waarin schuilt het enorme succes van dit bedrijf?


Miranda: “Samen met onze partners maken we echt elke dag het verschil. We kiezen onze telers met zorg en werken echt met hen samen, delen informatie binnen ons netwerk en gaan altijd voor de beste kwaliteit. Daarnaast noem ik ook heel graag de betrokkenheid van onze werknemers en onze unieke expertise in het rijpen van fruit. En tot slot onze marketingconcepten, waarmee we inspelen op beleving en gevoel. Hiermee voegen we een stukje extra waarde toe aan ons product. Je kunt hierbij denken aan leuke recepten en handige gadgets, zoals de mango-schiller. Maar ook het private label ‘Eat me’, herkenbaar aan de paarse doos en sticker, is één van de grote successen.

 

Voordat we een besluit nemen kijken we kritisch of een nieuwe activiteit passend is binnen de omvang van ons bedrijf en de capaciteit van ons werknemersbestand. Daar ligt overigens voor de toekomst een grote uitdaging: de juiste mensen op de juiste plek.”

 

 

Onlangs was de Nature’s Pride Health Week en riep jullie CEO medewerkers op om dit jaar met elkaar 1000 kilo af te vallen. Waarom dit initiatief?

Linda: “Als gezonde organisatie vinden we het ook heel erg belangrijk dat onze mensen gezond zijn. Werken bij Nature’s Pride is topsport, daarvoor is een gezond lichaam en goede geest een voorwaarde. Naast dit evenement voeren we deze filosofie door in onze gehele bedrijfsvoering. Zo kunnen onze medewerkers elke 6 weken terecht bij een diëtiste bij ons op kantoor, hebben we een zeer professionele en gezonde keuken en zijn er tijdens de Health Week diverse workshops over gezond eten en bewegen gegeven. Het bedrijf zal altijd goed voor je zorgen, maar je moet er wel ook zelf voor willen gaan.”

 

Het is jullie visie om zaken te doen op een eerlijke en duurzame manier. Hoe komt dit in de praktijk tot uiting?


Miranda:CEO Shawn Harris is van mening dat het de verantwoordelijkheid van Nature’s Pride is om iets aan de samenleving terug te geven. Daarom steunt Nature’s Pride verschillende projecten over de hele wereld. Graag licht ik de Nature’s Pride Foundation er extra uit.

 

Deze stichting is opgericht om lokale projecten te financieren in gemeenschappen waar ons exotische groente en fruit vandaan komt. Het doel is economische groei en sociale verbetering te stimuleren van kleinschalige telers, werknemers op de velden, pakhuismedewerkers en hun families. Je leest hierover meer op onze website www.naturespride.nl/foundation.”

 

Direct contact met een van onze risico-adviseurs