Euler Hermes > Kredietverzekering > Vertrouwd zaken doen met onze kredietverzekering

Jan Koopmans is CFO bij Infiniteam.com. Deze holding bestaat uit De Klok Logistics & Vortex Logistics. Het bedrijf is een hoogwaardig logistiek dienstverlener uit Nijmegen met een opslagcapaciteit van ruim 65.000m2. Vanuit deze locatie combineert het bedrijf waarde toevoegende logistiek met een transportvloot van ruim 230 voertuigen. Jan Koopmans doet al een aantal jaren zaken met Euler Hermes. We spraken met hem over de toekomst van de sector en het debiteurenbeheer binnen het bedrijf.

 

 

Van technische bedrijfskunde naar Finance in de Logistieke sector

 

Geen vanzelfsprekende keuze, maar voor Jan Koopmans een keuze waar hij geen spijt van heeft. Jan startte zijn loopbaan bij Steel Logistics Europe. Na het succesvol afronden van zijn afstudeerstage bij dit bedrijf ging hij aan de slag als projectmanager. Op die manier kwam Jan direct na zijn studie in aanraking met de logistieke sector en hij is er nooit meer weggegaan. Jan: “Al in mijn studie had ik een logistieke component opgenomen. Direct daarna werd mij als projectmanager gevraagd een divisie op te zetten in Gelsenkirchen, Duitsland,. Dit verliep zo goed dat ik na 3 jaar gevraagd werd voor de functie van Managing Director. Na een aantal jaren werd het tijd voor een nieuwe uitdaging en ging ik aan de slag bij Van Huet Europe, als Director Operations. Hier begon ook mijn interesse voor het vakgebied Finance & Creditmanagement. Mede door mijn inzet is de omzet bij dit bedrijf binnen enkele jaren vergroot.

 

Ongeveer 7 jaar geleden hoorde Jan een spotje op de radio van Nijenrode Businessschool voor de opleiding tot Register Controller. Jan vond het tijd om het roer om te gooien en besloot uiteindelijk in 2009 deze studie aan de UVA te volgen. Maar daarmee had Jan nog geen baan. Alsof het zo moest zijn maakte Logistiek dienstverlener De Klok Logistics (DKL) uit Nijmegen in november 2010 een doorstart. Transportondernemer Remco Vos neemt als directeur grootaandeelhouder de leiding van DKL over en zocht een nieuwe Financieel Manager. Jan solliciteerde en werd aangenomen.

 

Bieden van nieuw vertrouwen aan afnemers na overnames

5 maanden na de doorstart besloot Remco Vos om ook Vortex Logistics over te nemen. Jan Koopmans: “We hadden kapitaal nodig van de bank en na 2 overnames wilden we de afnemers nieuw vertrouwen bieden, wat soms best lastig was. Het was een zeer waardevolle leerschool, waarin ik alle facetten van het vak in rap tempo eigen heb gemaakt. Strategische kennis had ik wel, maar het boeken van facturen in een boekhoudpakket heb ik mij moeten aanleren. Nu, 5 jaar later staan we er gezond voor. De omzet is verdrievoudigd van € 10 miljoen naar € 35 miljoen. En het aandeel vreemd vermogen op de balans is relatief gering.

 

Geen enkel risico bij zakendoen met nieuwe klanten

Bij de overname van DKL en Vortex is de eigenaar Remco Vos direct aan de slag gegaan het bedrijf weer gezond te maken. Een aantal managementlagen is eruit gesneden en alleen de operationele mensen werden mee overgenomen. Er is vooral sterk ingezet op de automatisering van processen. Ook op de afdeling Finance. Waar voorheen de facturatie-afdeling uit 8 personen bestaat, werken daar nu nog maar 2 personen. Het debiteurenbeheer is deels uitbesteed aan factoraar De Lage Landen. Op die manier kwam het bedrijf voor het eerst in aanraking met de kredietverzekering.

 

"We hebben nooit spijt gehad van onze kredietverzekering. Het is voor ons een grote geruststelling dat we bij non-betaling kunnen terugvallen op de dekking van onze verzekering. We gaan dan ook nooit meer in zee met een nieuwe klant zonder deze eerst te screenen. Of we stellen strengere voorwaarden, bijvoorbeeld een verkorte betalingstermijn."

 

Bij kleinere klanten maken Jan en zijn team gebruik van een rapport van Creditsafe. “Is deze ok, dan zijn we akkoord. We vragen daarna wel direct een kredietlimiet aan bij Euler Hermes, zodat we een vangnet hebben als het onverhoopt toch mis gaat. Voor grotere klanten vragen we direct een limiet aan. Als deze negatief is, gaan we met de klant in gesprek en bellen we ook altijd even met onze riskunderwriter om exact te weten wat de reden is voor afwijzing. Deze uitgebreide informatie ontbreekt soms in het systeem, maar kan ik wel telefonisch opvragen via mijn vaste contactpersoon. Door deze korte lijnen werkt dat erg plezier en meestal ook heel snel. Soms heeft de klant zijn cijfers niet op tijd gedeponeerd en kunnen we hierin bemiddelen. Op die manier krijgen we dan in sommige gevallen toch de dekking die we willen. Maar is de beoordeling echt slecht, dan gaan we ook niet in zee met de nieuwe klant. Of heel beperkt en stellen we strengere voorwaarden, bijvoorbeeld verkorte betalingstermijnen.”

 

Ondanks zwaar weer in de sector toch kansen voor de toekomst

 

De sector heeft een aantal zware jaren de rug. Dat wijzen diverse rapporten over de branche ook uit. Jan: “Het is heel moeilijk om je in deze branche nog te onderscheiden. Normale standaard is al dat je topkwaliteit levert tegen een zeer scherpe prijs. De marges zijn erg dun en zonder grote volumes ben je eigenlijk al gezien. 1 grote afschrijving door een niet-betaalde factuur kan je zomaar de kop kosten. Gelukkig hebben wij daar de afgelopen jaren niet vaak mee te maken gehad. Daarnaast is het ook moeilijk om de juiste mensen te vinden. We zijn op zoek naar personeel met kwaliteit en de juiste hand-on-mentaliteit. Die combinatie is lastig, maar ze zijn er gelukkig wel.

 

Je moet blijven investeren en innoveren om te overleven De automatisering van processen heeft er in belangrijke mate aan bijgedragen dat we het hebben overleefd. Maar de concurrentie maakt deze slag ook, dus we zijn telkens op zoek naar vernieuwing en optimalisering van onze dienstverlening. We blijven inzetten op nieuwe technologie en volgen de ontwikkelingen op de voet. Je kunt hierbij denken aan vrachtwagens die via internet gekoppeld worden aan elkaar, maar wie weet ooit ook zelfrijdende wagens. Maar we kijken ook naar aanvullende diensten. Op dit moment loopt er een proef om in te spelen op de bloeiende e-commerce markt. Voor een internetbedrijf verzorgen wij de logistiek. Maar we zullen niet snel concurreren met de DHL-en en TNT bedrijven van deze wereld. Deze hebben zich in een andere richting gespecialiseerd.

 

Ook op het gebied van milieu is er het nodige te doen. Zo rijden we met het schoonste materieel en investeren we ook in ons kantoor in milieuvriendelijke oplossingen. Ons bedrijf besloot in 2015 om over te gaan op energiezuinige verlichting. In alle warehouses en operationele ruimtes zijn de bestaande conventionele armaturen vervangen door energiezuinige hoogfrequente verlichting met spiegeloptiek. Enerzijds zorgt dit voor minder energieverbruik, anderzijds is de verlichting kwalitatief beter wat het werk en de service ten goede komt.

 

Als we Jan vragen hoe hij terugkijkt op de afgelopen jaren vertelt hij: "Uiteindelijk ben ik best trots op wat we bereikt hebben. Met dezelfde hoeveelheid mensen op mijn afdeling verwerken we nu een verdrievoudiging van onze omzet. En dit jaar 0 afschrijvingen op onze debiteuren. En ik weet zeker, ondanks de voorbije zware tijden, is er nog volop groei mogelijk in onze sector. Er komen steeds meer mensen bij op deze wereld, dus er is steeds meer behoefte aan transport. Je moet alleen niet stil zitten en achterover leunen. Maar door hard te werken en innovatief te blijven is het een hele boeiende sector!”

Direct contact met een van onze risico-adviseurs