12 manieren om uw bedrijf te beschermen tegen risico's

Hoe gemakkelijk waagt u een sprong in het diepe? Of bent u eerder een zekerheidszoeker? De ene MBK-ondernemer is de andere niet. Maar alle ondernemers maken voortdurend afwegingen: wat zijn de risico’s die ik loop en wat levert het op?

Het (her)kennen van de risico’s is cruciaal als het gaat om groei en de toekomst van uw bedrijf. Een bekende valkuil is ‘eerder succes’. Veel bedrijven die een succesvolle periode doormaken, hebben de neiging om risico’s met een korrel zout te nemen.  Maar ook hier geldt: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Alleen al omdat je succesvol bent, kom je bij anderen in het vizier. Op zichzelf is dat al een risico. De kern van gezond ondernemerschap is het kennen van de markt, het kennen van de obstakels en risico's en vervolgens is het de kunst deze valkuilen te omzeilen.

12 manieren om valkuilen te vermijden:

Bouw een sterk personeelsbestand

  • Startende ondernemers hebben de neiging alle touwtjes in eigen hand te houden. Ze moeten nog leren delegeren. Om te groeien is het een voorwaarde om goed personeel om u heen te verzamelen. Capabele mensen die u vertrouwt; vakmensen die u onderdelen van het werk in handen durft te geven. Het is de basis voor verdere groei.
  • Zorg dat u vervangbaar bent. Mocht u om welke reden dan ook uitvallen of in omstandigheden verzeild raken waarin u zich niet volledig kunt focussen op de zaak, dan moeten collega’s de zaak kunnen runnen. Wacht niet tot het te laat is; bespreek met elkaar wat u verwacht als u onverhoeds niet aanwezig kunt zijn. Dat geldt ook voor andere sleutelfiguren binnen het bedrijf. Wat gebeurt er als zij de zaak verlaten? Voorkom dat teveel kennis de deur uitloopt. Zorg tijdig voor een back up.
  • Hoe haalt u geschikte nieuwe mensen binnen? Multinationals beschikken over een heel leger aan HR- specialisten om nieuwe talenten te zoeken. En ook om hun achtergronden te checken. Dat laatste is niet onbelangrijk. Uw personeel moet niet alleen gekwalificeerd zijn, maar ook betrouwbaar. Check de achtergrond van uw nieuwe mensen.

Weet wat u moet doen in noodsituaties

  • Onheil als storm, brand of overstroming kan uw business danig beschadigen. Steek uw kop niet in het zand maar zorg dat u bent voorbereid op noodsituaties. Vraag de eigenaar van uw bedrijfspand naar een risico-analyse en de noodscenario’s die klaar liggen. Weet hoe de procedures eruit zien en wat mogelijk uw rol is daarbij.
  • Een bedrijfsnoodplan is een draaiboek waarin systematisch staat aangegeven wat de organisatie moet doen als een calamiteit zich voordoet. Een goed voorbereide hulpverlening draagt bij aan het zoveel mogelijk beperken van de gevolgen ervan. Zorg ervoor dat uw medewerkers weten wat ze moeten doen in noodsituaties. Organiseer daarvoor een workshop en voer samen oefeningen uit.

Bescherm tegen fraude en cybercriminaliteit

  • Meer dan de helft van alle mkb-bedrijven waren afgelopen jaar doelwit van internetcriminelen. Phishing en acquisitiefraude zijn de meest voorkomende vormen van cybercrime. Controleer of uw IT-systemen zijn beveiligd tegen de nieuwste bedreigingen. Vooral de kleinere bedrijven treffen minder vaak technische en organisatorische maatregelen. Hierdoor neemt niet alleen de kans toe dat zij slachtoffer worden, maar ook is de impact groot als het mis gaat.
  • Laat uw medewerkers trainingen en/of cursussen volgen zodat ze frauduleus gedrag leren herkennen. Ook is het belangrijk dat ze zelf inzien hoe belangrijk het is dat ze op al hun devices ‘veilig werken’.

Heb zicht op uw klanten, business en financiën

  • Controleer nieuwe én bestaande klanten. Hoe zit het met hun kredietwaardigheid en betaalgedrag? Ook goede klanten kunnen in de problemen raken. Blijf ook hun betaalgedrag goed monitoren. Let op ‘smoesjes’ als de betaling van nota’s opeens minder soepel gaat.
  • Wat zijn de ontwikkelingen in uw business? Voorkom tunnelvisie en kijk om u heen. Beoordeel uw markt en volg de prestaties van uw concurrenten. Zo pikt u tijdig signalen van zwakte of risico op.
  • Hoe ziet u uw cashflow er de komende 12 maanden uit? Maak daarvoor een voorspelling. Als de cash flow in de toekomst negatief dreigt te worden, moet u vandaag handelen. Probeer  openstaande debiteuren te verlagen. Zet meer acties op de incasso en onderzoek de mogelijkheden voor verkoop van vorderingen.
  • Verzeker u tegen late of niet-betaling met een kredietverzekering van Euler Hermes. Het biedt u betalingszekerheid en ook krijgt u toegang tot onze uitgebreide kennis over sectoren en bedrijven wereldwijd. Hiermee kunt u zelf prima inschatten met welke klanten u beter wel of geen zaken kunt doen.

Maak er een jaarlijkse gewoonte van

  • Het checken van risico’s is geen eenmalige actie; uw antenne moet er voortdurend op zijn afgestemd. Het is raadzaam om de stappen die ik met u heb doorgenomen elk jaar opnieuw te doorlopen. Zo voorkomt u dat uw onderneming door keiharde risico’s geraakt wordt en mogelijk zelfs knock-out gaat.

Meer weten?
Vul onderstaand formulier in of bel 073 688 96 76.



Waarom u voor ons kiest?

Wereldwijde marktleider

50+

aanwezigheid in landen wereldwijd

Voorspellende inzichten

40 miljoen

bedrijven in onze database

Betrouwbare partner

AA

score Standard & Poor’s