Export: blijf fris en scherp

Johan Geeroms - Manager Risk Underwriting

Van Nederland als exportland bestaat een clichébeeld. Daar moeten we voor oppassen. Laten we vooral fris en scherp blijven. Dat we succesvol zijn over de grens: helemaal waar! Dat onze ondernemers al eeuwenlang richting buitenland trekken. Klopt! En dat worden er alleen maar meer. Zelfs van onze kleinste bedrijven (<50 medewerkers) is een derde internationaal actief. En inderdaad is Duitsland nog steeds onze belangrijkste handelspartner. Maar vergis je niet: er zijn fikse veranderingen gaande.

Als Nederland roepen we altijd trots dat we hofleverancier zijn van de Duitse auto-industrie. Maar wist je dat we al lang zijn ingehaald? Door landen als Polen, Hongarije en Tsjechië. En nog belangrijker: hoogwaardige elektrische en optische apparatuur in Duitse auto’s komt vooral uit China tegenwoordig.

Om maar aan te geven dat onze export geen statisch gegeven is. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Als je iets meer afstand neemt zie je dat de wereldeconomie steeds meer in waardeketens is georganiseerd. Waardeketens die zich ver over de landsgrenzen uitstrekken. Neem Tesla, honderden leveranciers verspreid over alle continenten, zijn betrokken bij het design, de productie, marketing, distributie en klantenservice.

Bij het zoeken naar commerciële contacten in het buitenland is het goed dat je je bewust bent van lokale en economische ontwikkelingen. Welke plek neem je in binnen de waardeketen? Het kan de keuze bepalen voor welke buitenlandse afnemer of agent je kiest.

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van lokale gebruiken als je gaat exporteren

Er zijn nogal wat zaken waar je in moet duiken als je gaat exporteren, zoals wetgeving, nieuwe culturen en specifieke marktkennis. Je maakt kennis met andere personen en nieuwe systemen. Dat is uiterst leerzaam. Het geeft je nieuwe ideeën en het laat je kritisch kijken naar jouw eigen business. Export verrijkt je als ondernemer.

Groei is waarschijnlijk jouw belangrijkste reden om te gaan exporteren. Het maakt je minder afhankelijk van de binnenlandse markt en je kunt jouw risico’s spreiden over een grotere regio. Tegelijkertijd haal je ook nieuwe ‘uitdagingen’ op jouw hals. Je wilt best investeren, maar uiteindelijk moet er wel boter bij de vis. Je stuurt straks een rekening en die moet wel worden betaald.

Voordat het zover is heb je al heel wat hobbels moeten overwinnen. Op jouw ontdekkingsreis krijg je te maken met bedrijven en landen die jou onbekend zijn. Je moet situaties doorgronden en keuzes maken. Met wie doe je wel of geen zaken? Hoe groot of klein jouw onderneming ook is, Euler Hermes kan je hierbij helpen. Op de eerste plaats weten we wat er gaande is wereldwijd. We zitten met zo’n 6000 medewerkers in meer dan 50 landen. We kennen het klappen van de zweep. Op basis van eigen onderzoek beschikken we over uitgebreide kennis van bedrijven, sectoren en economische trends wereldwijd.

Wij helpen je graag bij jouw oriëntatie op buitenlandse markten

Zo kunnen we je informeren over de financiële achtergrond van een buitenlands bedrijf waarmee je mogelijk zaken wilt doen. En wil je zeker weten dat jouw rekening wordt betaald? Daarvoor hebben een kredietverzekering die we voor jou op maat maken.  

Ben je benieuwd wat Euler Hermes voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of lees meer over onze kredietverzekering

 

 
Download gratis whitepaper