Export: blijf fris en scherp

Van Nederland als exportland bestaat een clichébeeld. Daar moeten we voor oppassen. Laten we vooral fris en scherp blijven. Dat we succesvol zijn over de grens; helemaal waar! Dat onze ondernemers al eeuwenlang richting buitenland trekken. Klopt! En dat worden er alleen maar meer. Zelfs van onze kleinste bedrijven (<50 fte) is een derde internationaal actief. En inderdaad is Duitsland nog steeds onze belangrijkste handelspartner. Maar vergis u niet: er zijn fikse veranderingen gaande.

Als Nederland roepen we altijd trots dat we hofleverancier zijn van de Duitse auto-industrie. Maar wist u dat we al lang zijn ingehaald? Door landen als Polen, Hongarije en Tsjechië. En nog belangrijker: hoogwaardige elektrische en optische apparatuur in Duitse auto’s komt vooral uit China tegenwoordig.

Om maar aan te geven dat onze export geen statisch gegeven is. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Als u iets meer afstand neemt ziet u dat de wereldeconomie steeds meer in waardeketens is georganiseerd. Waardeketens die zich ver over de landsgrenzen uitstrekken. Neem Tesla, honderden leveranciers verspreid over alle continenten, zijn betrokken bij het design, de productie, marketing, distributie en klantenservice.

Bij het zoeken naar commerciële contacten in het buitenland is het goed dat u zich bewust bent van deze ontwikkelingen. Welke plek neemt u in binnen de waardeketen? Het kan de keuze bepalen voor welke buitenlandse afnemer of agent u kiest.

Als u gaat exporteren, zijn er nogal wat zaken waar u in moet duiken, zoals wetgeving, nieuwe culturen en specifieke marktkennis. U maakt kennis met andere personen en nieuwe systemen. Dat is uiterst leerzaam. Het geeft u nieuwe ideeën en het laat u kritisch kijken naar uw eigen business. Export verrijkt u als ondernemer.

Groei is waarschijnlijk uw belangrijkste reden om te gaan exporteren. Het maakt u minder afhankelijk van de binnenlandse markt en u kunt uw risico’s spreiden over een grotere regio. Tegelijkertijd haalt u ook nieuwe ‘uitdagingen’ op uw hals. U wilt best investeren, maar uiteindelijk moet er wel boter bij de vis. U stuurt straks een rekening en die moet wel worden betaald.

Voordat het zover is heeft u al heel wat hobbels moeten overwinnen. Op uw ontdekkingsreis krijgt u te maken met bedrijven en landen die u onbekend zijn. U moet situaties doorgronden en keuzes maken. Met wie doet uw wel of geen zaken? Hoe groot of klein uw onderneming ook is, Euler Hermes kan u hierbij helpen. Op de eerste plaats weten we wat er gaande is wereldwijd. We zitten met zo’n 6000 medewerkers in meer dan 50 landen. We kennen het klappen van de zweep. Op basis van eigen onderzoek beschikken we over uitgebreide kennis van bedrijven, sectoren en economische trends wereldwijd.

Wij helpen u graag bij uw oriëntatie. Zo kunnen we u informeren over de financiële achtergrond van een buitenlands bedrijf waarmee u mogelijk zaken wilt doen. En wilt u zeker weten dat uw rekening wordt betaald? Daarvoor hebben een kredietverzekering die we voor u op maat maken.  

Natuurlijk kunt u ons bellen voor een gesprek, maar nu al kunt u input van ons krijgen. Wilt u meer weten over de lokale betaalcultuur in landen, juridische regels en faillissementsregels? Download dan onze Economic Research-app. Ook hebben we voor u een whitepaper (‘Export, zo voorkomt u wanbetaling’) opgesteld.  Bent u benieuwd wat Euler Hermes voor u kan betekenen? Kijk dan eens op de webpagina kredietverzekering.