Wereldhandel krijgt ander gezicht

Het idee begint te wennen dat China deze eeuw uitgroeit tot de belangrijkste economische grootmacht ter wereld. Daar doet het ‘lage’ groeicijfer (+6,2%) dat recentelijk bekend werd niks aan af. Kijkend naar het grote plaatje van de wereldhandel zijn er meer verschuivingen gaande. Mede door het toenemend protectionisme krijgt de wereldhandel gaandeweg een ander gezicht. Voor een exportland als Nederland is het belangrijk om het vizier steeds scherp te blijven stellen.

Marktplaatsen veranderen. Een concrete verandering die nu gaande is, heeft direct met de handelsoorlog te maken. Doordat China niet langer Amerikaanse soja en katoen afneemt, groeit de handelsstroom vanuit landen als Brazilië en Argentinië (soja) en Australië (katoen).  Nu al kunnen Brazilië en Argentinië de vraag naar sojabonen niet meer aan en hebben de Chinezen hun oog laten vallen op Paraguay en Uruguay. Maar ook goedkope productielanden in Zuidoost-Azië spinnen garen bij de handelsoorlog. Denk aan Cambodja, Laos en Vietnam. Nintendo besloot onlangs een deel van de productie van China naar Vietnam te verplaatsen. Onder het mom van ‘risicospreiding’. Apple kijkt naar landen als Mexico, India, Vietnam, Indonesië en Maleisië om daar een deel van de Chinese productie onder te brengen.

Een belangrijke driver achter de veranderingen in de wereldhandel vormt ook het Chinese Belt & Road Initiative (BRI). Dit enorme ‘expansieproject’ omvat inmiddels meer dan 80 landen, voornamelijk in Azië, Europa en Afrika. Dit gebied is goed voor bijna 36% van het wereldwijde BBP, 68% van de wereldbevolking en 41% van de wereldhandel. De researchafdeling van Euler Hermes verwacht dat de handelsstromen tussen China en BRI-partners in 2019 met +$117 miljard groeien (na +$168 miljard in 2018).

Neem je iets meer afstand en kijk je terug over een iets langere periode, dan is ook waarneembaar hoe de wereldhandel verandert. Zo brokkelt het aandeel van de rijke westerse landen af. Twintig jaar geleden omvatte de handel tussen de VS, Canada en Europa meer dan 60% van alle bilaterale handel die er wereldwijd plaatsvond. Nu is dat minder dan 50%. Daar tegenover neemt de rol van emerging markets toe. In 53% van de handel is nu een ontwikkelingsland betrokken. Tien jaar geleden was dat nog 38%. Bloomberg Media publiceerde hierover onlangs een interessant artikel.
Bloomberg constateert dat opkomende economieën steeds meer onderling zakendoen. Het vermindert de afhankelijkheid van rijke economieën en tegelijkertijd stimuleert het de eigen ontwikkeling. Meer voedsel, energie, bouwmaterialen en consumptiegoederen komen terecht in armere delen van de wereld waardoor de lokale levensstandaard op een hoger niveau komt. Wist u dat 45% van de ruwe olie uit OPEC-landen naar opkomende markten gaat? Tien jaar geleden was dat nog 11%.

Denk niet dat wereldhandel statisch is. Gedurende het leven van een ondernemer kunnen verhoudingen totaal anders komen te liggen. Om mee te blijven groeien is voortdurend een frisse blik vereist.

Het laatste nieuws altijd in jouw mailbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Waarom je voor ons kiest?

Wereldwijde marktleider

50+

aanwezigheid in landen wereldwijd

Voorspellende inzichten

40 miljoen

bedrijven in onze database

Betrouwbare partner

AA

score Standard & Poor’s