5-manieren-om-te-groeien-na-de-pandemie

5 tips voor groei na de pandemie

Onze economen verwachten dat de wereldwijde groei in 2021 en 2022 sterk zal blijven. Maar hoe speel je als bedrijf hierop in na de pandemie? In dit artikel beschrijven we 5 opties en download je ons e-book.

Na de grote heropening van de economie verzwakte de groei in de zomer door de verspreiding van de Delta-variant. Omdat een hoge vaccinatiegraad lichtere beperkingen mogelijk maakt, verwachten we nog steeds dat de wereldwijde groei in 2021 en 2022 sterk zal blijven. Wel denken onze economen dat het herstel ongelijkmatig zal zijn. Terwijl bedrijven hun toeleveringsketens op orde brengen en zich op nieuwe handelsmogelijkheden voorbereiden, is het belangrijk op te merken dat de pandemie veel conventionele manieren van zakendoen voorgoed heeft veranderd.

In dit artikel belichten we vijf manieren waarop bedrijven hun bedrijfsmodellen kunnen aanpassen om na de pandemie te te floreren.

Meer dan een decennium lang hebben bedrijven lange en steeds slankere toeleveringsketens ontwikkeld in een poging waarde te creëren. De pandemie heeft zwakke punten in uitgebreide waardeketens aan het licht gebracht. Lange leveringsketens hebben de prijzen opgedreven en knelpunten gecreëerd.  Hierdoor kunnen bedrijven hun voorraden niet aanvullen en niet aan de stijgende vraag van de klanten voldoen.

Dit uitdagende handelsklimaat kan ertoe leiden dat jouw leveranciers te laat leveren of in gebreke blijven, en kan de cashflow verder in gevaar brengen. Is jouw bedrijf in staat omm de toeleveringsketens op korte termijn in te korten, te diversifiëren en extra capaciteit toe te voegen? Dan heb je een uniek voordeel ten opzichte van jouw minder flexibele concurrenten.

+52%

Percentage bedrijven dat zegt zich in te dekken tegen een sterk stijgend risico in de toeleverings-keten door de keten in te korten, voorraden aan te vullen en een kredietverzekering af te sluiten.

De toegenomen acceptatie van e-commerce is een van de zakelijke megatrends die uit de pandemie voortvloeit. Vanwege de sluiting van panden zijn leveranciers van goederen en diensten in alle sectoren gedwongen hun digitale verkoopkanalen uit te breiden. We verwachten dat deze trend nog lang aanhoudt nadat het aantal besmettingen met COVID-19 is afgenomen.

Uit nieuw onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat meer dan driekwart van de B2B-kopers en -verkopers nu de voorkeur geeft aan digitale selfservice en menselijke contacten op afstand in plaats van face-to-face-interacties. Slechts 20% van de kopers geeft aan dat ze terug willen keren naar persoonlijke verkoop, zelfs in sectoren waar dergelijke verkoopmodellen traditioneel domineren, zoals de farmaceutische industrie en medische producten.

De pandemie heeft voor kennisorganisaties tot een wereldwijde toename van thuiswerken geleid. De overstap van het kantoor naar 'werken waar je wilt' brengt aanzienlijke voordelen met zich mee. Denk hierbij aan de de mogelijkheid om de kosten van onroerend goed te verlagen of te elimineren en een hogere productiviteit. Werknemers profiteren van minder pendeltijd en een hogere geografische flexibiliteit.

Veel organisaties experimenteerden al met thuiswerken voordat de pandemie uitbrak, maar de crisis heeft de plannen versneld om nieuwe werkregelingen in te voeren voor alle of sommige van hun medewerkers.

Dankzij extra liquiditeit van de overheid, versoepelde insolventieregels en goodwill tussen ondernemingen is het aantal faillissementen onder het niveau van vóór de pandemie gebleven.

De tussenkomst van de overheid heeft een rampscenario helpen voorkomen, maar heeft ook geleid tot een voortdurende uitdaging: hoe kan overheidssteun het best worden afgeschaft zonder negatieve ontwenningsverschijnselen te veroorzaken? Bereid jouw bedrijf daarom goed voor op een normalisering van het aantal faillissementen naarmate de overheidssteun begint af te nemen.

Real-time gegevens over de toeleveringsketen stellen jouw bedrijf niet alleen in staat bevoorradingsproblemen op te sporen voordat ze escaleren. Ze stellen je ook in staat betalings- en handelsrelatierisico's te identificeren, zodat je de cashflow en de levering van goederen kunt veiligstellen. De pandemie heeft duidelijk aangetoond dat in onzekere tijden, waarin de vraag volatiel, het aanbod onzeker en de capaciteit beperkt is, real-time zichtbaarheid in jouw toeleveringsketens van vitaal belang is.