Bedrijven zoeken nieuwe leveranciers

Hoe reageren bedrijven op de verstoring door Covid-19 van de wereldwijde toeleveringsketens? Wat doen ze eraan om de toelevering van producten minder kwetsbaar te maken? 55% van de bedrijven zegt de komende 6 tot 12 maanden op zoek te gaan naar nieuwe toeleveranciers.

Top 3 maatregelen

Om de leveringsrisico’s op te vangen zijn de meest voorkomende maatregelen: het afsluiten van verzekeringen, extra voorraad aanhouden en op zoek gaan naar alternatieve leveringsoplossingen. 52% van de bedrijven zegt hiermee bezig te zijn.

VRuim de helft overweegt de komende zes tot twaalf maanden op zoek te gaan naar nieuwe leveranciers. Voor meer leverzekerheid en ook om de marges te vergroten. Ongeveer 30% van de bedrijven zegt de voorkeur te geven aan ‘nearshoring’: productie niet langer aan de andere kant van de wereld stationeren, maar dichter bij huis (op z’n minst in landen die deel uitmaken van dezelfde douane-unie of vrijhandelsovereenkomst).

Eigen land eerst

20% van de ondervraagde bedrijven wil overstappen van buitenlandse leveranciers naar adressen in eigen land. Maar dat wil niet zeggen dat er massaal afscheid wordt genomen van China als toeleverancier. Na lokale leveranciers uit het eigen thuisland is en blijft China het belangrijkste land als toeleverancier.