E-commerce in China: kansen voor Nederlandse producten

Op het gebied van e-commerce loopt China voorop. De online verkopen groeien snel. Ook valt op hoeveel de Chinezen bestellen via hun smartphone. In de laatste nieuwsbrief ‘Zaken doen in China’ van de Nederlandse ambassadeposten in China en Hongkong, worden de kansen beschreven die  de e-commerce in China biedt voor Nederlandse producten.

Ruim 431 miljoen Chinezen kochten in 2015 voor 766,5 miljard dollar online. De helft van dat bedrag betrof m-commerce, handel die via smartphones plaatsvindt. Dat blijkt uit een rapport van de Ecommerce Foundation.

E-commerce was in 2015 goed voor ruim 7 procent van het bruto binnenlands product in China.  Daarmee vervult e-commerce een belangrijke rol in de Chinese economie. In ons land is het aandeel van e-commerce nog slechts 2,4 procent. Groot-Brittannië loopt in Europa voorop met 6,1 procent.

Groeipotentie

Chinese webshoppers zijn gemiddeld meer gaan besteden: 1.855 dollar per persoon vorig jaar. In 2015 kocht 36 procent van de Chinezen online, 64 procent dus nog niet. Alleen al door het groeiende bezit van smartphones zullen meer Chinezen toegang tot internet krijgen. Vorig jaar was nog maar 51 procent van de Chinezen online.

Veel kansen voor Nederlandse producten

De Nederlandse ambassadeposten in China en Hongkong gaan in hun laatste nieuwsbrief in op de kansen die de e-commerce in China biedt voor Nederlandse producten. China is de grootste e-commerce markt ter wereld, en buitenlandse producten zijn er erg populair, zo staat in de nieuwsbrief te lezen. Er worden in China de laatste tijd  veel maatregelen genomen om cross-border e-commerce verder te stimuleren, zoals het instellen van vrijhandelszones en versoepeling van douaneprocedures. Cross-border e-commerce is een belangrijke trend, die aansluit bij China’s internationalisering en groeiende huishoudelijke consumptie.

 

Ontvang het laatste nieuws vanaf nu altijd in uw mailbox

Inschrijven nieuwsbrief