Testimonial Amacom

Het risico in de keten verschuift

De informatie van Euler Hermes helpt ons bij het nemen van beslissingen

Bekijk onze oplossingen Neem contact op

We ontmoeten Dick & Theo op het hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch. Comfortabel nemen wij plaats op de derde verdieping. Veel vragen hoeven we niet te stellen. Dick & Theo zijn echte vakmensen, dat blijkt al na vijf minuten. Het enthousiasme waarmee zij over hun bedrijf, de producten en de branche praten spat er vanaf. Maar vooral de kennis en de toekomstvisie over de retail is indrukwekkend. 

Amacom biedt (r)e-tailers een platform waarvan zowel leverancier als afnemer profiteert. Het bedrijf is dé leverancier van alle grote merken consumentenelektronica in wit- en bruingoed. Amacom verzorgt de inkoop, verkoop en de distributie voor meer dan 2.000 (web)winkels in de Benelux. Klanten behoren tot de top van e-tail- en retailkanalen. Zij hebben toegang tot een kernassortiment met duizenden artikelen, gevormd door meer dan honderd (A-)merken.

Fulfilment is een belangrijke activiteit, van A tot Z

Of een klant de bestelling nu wil laten leveren aan zijn (web)winkel óf direct aan het adres van de eindgebruiker of consument, alles is mogelijk. Daarnaast kan de klant zijn bestelling laten verpakken in eigen omdoos met daarbij een pakbon en factuur voorzien van het bedrijfslogo.” Amacom ontzorgt de retailer door voorraaddruk weg te nemen. Hierdoor kan deze een groter assortiment aanbieden. Voorraad is immers dood kapitaal voor een winkelier en zorgt bij de importeur/distributeur voor schaarste. Vrijwel alle e-tailers gebruiken de voorraad van Amacom als de hunne en tonen deze als zodanig op hun websites.

Dat Amacom het goed doet blijkt uit de indrukwekkende cijfers: 80 medewerkers, 14.000 vierkante meters magazijn en in november 2016 de 500.000ste bestelling. De kracht van Amacom komt volgens Dick en Theo voort uit drie belangrijke pijlers:

Doe wat je belooft, denk in data en voeg waarde toe in de keten

Amacom hanteert het motto: Ons magazijn is uw magazijn

Dick: “Maar daarvoor hebben onze klanten wel de sleutel nodig van ons magazijn. Deze sleutel heet Quecom, de entree tot ons online platform.” Quecom is hét persoonlijke online bestel- en informatiesysteem, ontwikkeld door Amacom. De motor en informatiebron is SAP waarop Amacom sinds 2007 draait. Het systeem geeft vele retailers en e-tailers 24/7 toegang tot een assortiment met meer dan 25.000 producten. “In Quecom ziet onze klant in één oogopslag welke apparaten er op voorraad zijn en binnen welke termijn deze geleverd worden. Er is een winkelmodus in het “shirt” van de klant beschikbaar. Hierdoor kiest de winkelier samen met de consument het product naar keuze. Ook is het mogelijk het gekozen assortiment als backbone voor een eigen website van de (web)winkel toe te passen.”

De retailsector heeft het al tijden moeilijk

Grote faillissementen zoals V&D zijn breed uitgemeten in het nieuws. Theo: “De traditionele retailer heeft verzuimd zijn toegevoegde waarde te laten zien of heeft die simpelweg nooit gehad. Er is vaak ook te laat ingesprongen op de kansen welke online biedt. De laatste tijd zien we ook dat de fabrikant de consument steeds vaker zelf opzoekt. Voorbeelden hiervan zijn de opkomst van de merkenwinkels, de shop-in-shops, funded heads en de reclames, vooral op internet. Deze zijn gebaseerd op zoekgedrag van de consumenten. Daardoor wordt de retailer gedwongen een andere functie te vervullen. Fysieke winkels zijn niet zozeer meer een verkooppunt, maar moeten waarde toevoegen aan de totale klantreis. Deze functie kan, nee zelfs moet de lokale retailer ook oppakken voor de merken. Zo voegen zij echte waarde toe aan de keten. Als zodanig verzekeren zij zichzelf van hun voortbestaan, mits natuurlijk juist uitgevoerd. Assortimenten laten zien, voorlichting daarover geven, installatie, nazorg en systematisch onderhoud zijn enkele voorbeelden van slim ondernemen. Amacom helpt daar heel graag bij.“

Theo: “Als laatste voeg ik er nog aan toe dat de sector zich beweegt van Push naar Pull. Kortweg is een pushproduct een apparaat of dienst die een consument eigenlijk niet wil hebben. Dit product moet dus via een (uitgekiend) traject toch aan de man gebracht worden. Dat kost immens veel geld en is zelden succesvol. Er gaat veel geld verloren aan het introduceren en in stand houden van apparaten terwijl het veel makkelijker zou zijn om voorafgaan grondig onderzoek te zoen naar de klantwens. Kortom, ideale producten voor de uitverkoop.” “Een pullproduct is een product dat, na grondig onderzoek, vanzelf over de toonbank gaat en dus niet gepromoot hoeft te worden. De enige echte promotie vindt feitelijk plaats door ambassadeurs, vroege adapters van een product. Ziet u wel eens een advertentie van Apple? Nee toch, dit product wordt door uw kennis, vriend of buurman aangeprezen. Dit zou de winkelier ook moeten gaan doen. Zorgen dat zijn bedrijf on- top-of-mind zit bij de consument.

Door het verdwijnen van de tussenschakel, verschuift ook het risico in de keten

Theo: “Kredietverzekering is vooral nodig voor klanten die we zelf niet goed kennen. Voorheen hadden we nog veel te maken met relatief kleine retailers. Nu ligt het risico vooral bij de grotere ketens, e-tailers en hoofdkantoren. Deze gebruiken ons platform en ons magazijn als het hunne en dan is een goede financiële relatie van belang. Toch vragen onze partners wel eens samen te werken met voor ons onbekende partijen. Juist voor die partijen is het voor Amacom geruststellend terug te kunnen vallen op de informatie en dekking van de kredietverzekeraar. Hierover hebben we ook regelmatig contact met onze risk underwriter Angelique Poel. Het risicoprofiel wordt door Euler vastgesteld, gebaseerd op de bij hun bekende financiële gegevens. Samen met de informatie van Amacom over betalingsmoraliteit leidt dit tot een uiteindelijk limiet.

Zeer belangrijk hierbij is dat de financiële stand van zaken van de klant, de balans dus, op tijd ter beschikking is. We zien nog wel eens dat de winkelier zijn jaarcijfers veel te laat publiceert. Dit leidt tot vertraging of zelfs verlaging van de dekking.” Amacom doet al zeventien jaar zaken met Euler Hermes. Dit zegt iets over de samenwerking. Theo: “Deze is perfect. De adviezen zijn gefundeerd, snel beschikbaar en Euler Hermes kent haar verantwoordelijkheid als het gaat om vlot uitkeren als er onverhoopt iets mis gaat.”

Wij zijn blij met Euler Hermes als partner voor ons betaal- en handelsrisico.

Kortom, Amacom, met recht The Amazing Company, verbaast ons als het gaat om het progressieve gedachtengoed. Zij hebben de ultieme wens om zaken te doen, gebaseerd op de toekomst en niet op traditie die bewezen heeft niet duurzaam te zijn. Bij het verlaten van het pand valt ons oog op de ingelegde steen in de muur met de veelzeggende tekst “Dromen komen uit als je wakker blijft.” Hier wordt niet gedroomd maar volop gebouwd aan de toekomst. Gaat het met Amacom‘s klanten goed dan gaat met Amacom ook goed. Het was een meer dan een inspirerende middag.

In Memoriam - Theo Engels

Helaas bereikte onze redactie het verdrietige bericht dat Theo Engels, kort na het geven van dit interview, op 9 maart 2017 is overleden. In goed overleg met het team van Amacom is besloten het interview toch te plaatsen. Dit als dank en uit respect voor al het goede dat Theo Engels met zijn ondernemende visie Amacom en zijn opdrachtgevers door de jaren heen heeft gebracht.

Ook benieuwd naar de financiële gezondheid van uw klanten?

Doe de check