hoe-werkt-een-kredietverzekering

Hoe werkt een kredietverzekering?

In dit artikel leggen wij je uit hoe een kredietverzekering precies werkt. Spreek je liever iemand persoonijk, neem dan contact met ons op via onderstaande button.

Non-betaling van facturen komt niet alleen voor bij nieuwe of onbekende klanten. Bijna 50% van alle wanbetalingen ontstaat bij afnemers met wie een stabiele, langdurige relatie is opgebouwd. Met een kredietverzekering dek je jouw debiteurenrisico af

Je hebt verschillende soorten kredietverzekeringen: per transactie, per klant of voor jouw hele omzet.  De basis van elke kredietverzekering is echter hetzelfde:

  • Betaalt een klant de factuur niet, dan krijg je de schade van ons uitgekeerd.
  • Bij sommige kredietverzekeringen maak je ook gebruik van onze incassoservice. Blijft een betaling uit, dan proberen onze incassanten toch jouw geld te innen.
  • Je maakt gebruik van onze informatie over meer dan 83 miljoen bedrijven wereldwijd. Zo kan jij op voorhand beter inschatten hoe en met welke klanten jij zaken wilt doen en kan jouw bedrijf veilig ondernemen en groeien.
Wij controleren de financiële gezondheid van jouw klant

Een belangrijk onderdeel van een kredietverzekering is het beoordelen van het risico van jouw klanten. Onze risicoanalisten analyseren dagelijks honderden economische indicatoren, zowel kwantitatief als kwalitatief, van meer dan 83 miljoen bedrijven wereldwijd. Op die manier begrijpen wij de economische, politieke, commerciële en financieringsrisico's van jouw klanten het best.

Dit resulteert in een permanente analyse van de kredietwaardigheid en financiële stabiliteit van jouw klanten. Wij noemen dit een grade.

Check hier gratis 3 klanten of prospects op hun kredietwaardigheid

Voordat je zakendoet vraag je een limiet aan

Voordat je de opdracht met jouw klant aangaat vraag je eenvoudig online een limiet aan. Deze limiet geeft aan voor welk bedrag wij het verantwoord vinden om op rekening aan deze klant te leveren. We baseren deze beslissing op de risicobeoordeling van jouw klanten, zoals uitgelegd bij stap 1. Het limietbedrag geeft het maximale bedrag aan waarvoor je verzekerd bent, als een klant zijn facturen niet meer kan betalen. 

Het aanvragen van een limiet is niet voor alle producten van toepassing. Bij sommige producten is het namelijk niet nodig om een limiet aan te vragen en ben je standaard verzekerd tot een bepaald bedrag per jaar. Bekijk hier de verschillende oplossingen of neem voor vragen contact met ons op.

Wij houden de financiële situatie van jouw klanten in de gaten

Zodra een limiet is goedgekeurd door ons kan je met een gerust hart zakendoen. Jij focust je op jouw klanten, wij dekken jouw risico's af. We houden de ontwikkelingen bij jouw klanten goed in de gaten. Wijzigt er iets in de financiële situatie van jouw klant, dan brengen wij je hiervan op de hoogte en passen wij de limiet aan naar de nieuwe omstandigheden.

Heb je een product waarbij het aanvragen van een limiet niet nodig is, dan is deze stap niet van toepassing. Uiteraard blijven wij ook in dit geval de situatie van jouw klant monitoren.

Betaalt een klant niet? Dan draag je de vordering over.

Welke maatregelen je ook neemt, jouw klanten kunnen financieel in zwaar weer komen en jouw facturen niet of niet op tijd betalen. Op dat moment stuur je jouw klant een betalingsherinnering en uiteindelijk een aanmaning. Blijft de betaling dan nog uit, dan draag je de vordering aan ons over. Onze incasso-afdeling gaat dan voor je aan de slag om de factuur alsnog betaald te krijgen.

Wil je tips over hoe jij jouw debiteurenbeheer slim kunt inrichten? Wij schreven hierover een whitepaper. Deze kan je gratis downloaden.

Wij betalen de schade aan je uit volgens de voorwaarden die we samen afspreken

Betaalt jouw klant ook na het incassotraject niet of gaat jouw klant failliet? Dan keren wij je de openstaande factuur uit tegen het afgesproken dekkingspercentage in jouw polis. Met een kredietverzekering op zak hoef jij je dus geen zorgen meer te maken over de betaling van jouw facturen.

Bekijk hier de verschillende oplossingen of neem voor vragen contact met ons op.

Lees in onze whitepaper hoe een kredietverzekering jouw bedrijf kan helpen


Elk bedrijf wil groeien. Maar wel graag op een verantwoorde manier. Want alleen dan maakt groei jouw organisatie sterker. Groeien en risico nemen gaan hand in hand. Het is de kunst om dat te balanceren.  Een kredietverzekering kan hierbij helpen. Download hieronder whitepaper en je weet direct hoe.
Waarom een kredietverzekering?

Er zijn verschillende redenen om een kredietverzekering af te sluiten voor jouw bedrijf. We geven je in dit artikel de 8 belangrijkste redenen waarom andere bedrijven besloten om een kredietverzekering af te sluiten.
Wat kost een kredietverzekering?

De kosten van een kredietverzekering worden bepaald door een aantal factoren. En zijn ook afhankelijk van jouw wensen en behoeftes. In dit artikel lees je precies hoe de prijs van een kredietverzekering tot stand komt.
Welk type kredietverzekering?

Er zijn verschillende type kredietverekeringen. Afhankelijk van jouw keuze, maak je gebruik van 1 of meer services: informatie over jouw klanten, incasso en schade-uitkering als het toch misgaat met jouw klant.
We vragen deze klanten regelmatig naar hun mening over onze diensteverlening. Dit doen wij in samenwerking met Ekomi. Dit is een onafhankelijk bedrijf dat de transparantie en echtheid van de beoordelingen garandeert.