BMC is weer gezond en wil dat graag zo houden

Kees van Blader, mede-eigenaar van BMC vertelt over ondernemen en risico's

BMC Machines in Drunen betaalde tien jaar geleden ‘leergeld’.

Klanten die in de problemen kwamen, zogen het bedrijf mee naar beneden. Dat wil BMC niet nog een keer meemaken. “In korte tijd gingen opeens klanten failliet” Het bedrijf zocht zijn heil in het buitenland en dekt betalingsrisico’s voortaan af. “We zijn de zaken strakker gaan regelen sindsdien.” Mede-eigenaar Kees van Bladel vertelt er meer over.

BMC is een metaalbewerkingsbedrijf dat hoogwaardige halffabricaten levert aan diverse industrieën zoals scheepsbouw, auto-industrie, transport en olie-industrie. “Zo’n 60% gaat naar het buitenland.” Bekijk de video waarin Kees van Bladel, mede-eigenaar van BMC vertelt hoe zijn bedrijf met hun betaalrisico's omgaan.
Klantvideo BMC over de impact van slecht betalende klanten op de winst en omzet

Omzet verdween door faillissementen

Tot 2008 had BMC vooral regionale klanten. “De concurrentie was groot. Toch draaiden we goed. Met een prima horizon. Maar toen bedrijven om ons heen omvielen, begon de zaak weg te glijden. Niet alleen bleven betalingen uit, ook viel je toekomstige omzet weg. We besloten het roer om te gooien. Met speciale gietproducten (zoals scheepsschroeven) zijn we de buitenlandse markt opgegaan. Grotere klanten, met betere marges.”

Eisen durven stellen

Ook hebben we onszelf veel steviger opgesteld. We zijn overtuigd van ons kunnen en durven ook eisen te stellen. Bijvoorbeeld strakke betalingsvoorwaarden. Vroeger bepaalden we zelf of we met een partij in zee gingen, nu doen we dat samen met Euler Hermes. Zij checken de klant en geven een dekking af. Ook houden ze de klant vervolgens in de gaten. Ze informeren en waarschuwen ons op tijd.”

“Je ziet de klant niet meer”

Juist in dit digitale tijd is een dergelijke aanpak extra belangrijk. “Vroeger zag je de klant nog met enige regelmaat, maar tegenwoordig gebeurt alles digitaal. Per mail komt een aanvraag binnen. Wij maken een prijs en hup, draaien maar. Je hebt geen idee meer wat er bij de klant gaande is.”

Van Bladel: “Voor ons is het tegenwoordig heel simpel: of de klant betaalt vooraf, of Euler Hermes voert een check uit en geeft een limiet af. Daar valt niet aan te tornen. Gaat een klant hier niet in mee, dan valt die af. Ik kan je zeggen: je slaapt er een stuk beter door.”