Eplucon vertelt over betaalrisico's en de kredietverzekering

"De kredietverzekering van Allianz Trade versterkt ons imago"

Lees het verhaal van Koost Folmer van Eplucon

De markt van warmtepompen is hot. Nederland moet van het gas af en iedereen (bedrijven en burgers) is op zoek naar een duurzame oplossing. Eplucon uit Nunspeet zit in het hart van deze markt.  

De groei bij Eplucon gaat hard. Koos Folmer, commercieel directeur: “We zijn pas vijf jaar bezig maar elk jaar verdubbelt onze omzet. Over een paar jaar zitten we op € 50 miljoen per jaar.” Deze snelle groei heeft ook risico’s. Koos vertelt hierover in deze video.

Weten hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak.

“Opeens zit je in liquiditeitsproblemen”

Eplucon importeert hoogwaardige energiesystemen uit het buitenland en levert die aan de installatiebranche in Nederland. “We profileren ons als partij waar klanten op kunnen rekenen. Leverzekerheid is belangrijk. Daarbij speelt kredietverzekeraar Allianz Trade een belangrijke rol. Die is bij elke deal betrokken. Zo voorkomen we dat er een kink in de kabel komt. Als je zo snel groeit als wij, dan kunnen 1 of 2 klanten die niet betalen, een stok in de wielen steken. Opeens zit je met cashflow problemen. Dat willen we niet.”

Limiet te laag? Dan vragen we aanbetaling

Folmer legt uit dat Eplucon bij elke nieuwe opdracht de kredietwaardigheid laat beoordelen. “Daar zijn we ook heel open over. Krijgen we bij een klant bijvoorbeeld een limiet van €100.000 op een opdracht van anderhalve ton? Dan passen we onze betalingsvoorwaarden aan en vragen we de klant bijvoorbeeld om een aanbetaling.”

Je moet er bovenop zitten

Folmer houdt een dashboard bij waarop hij elke dag kan volgen wat zijn werkkapitaal is en wat de openstaande posten. “Op de eerste dag nadat de betalingstermijn vervalt, gaat meteen de eerste aanmaning eruit. Is er vijf dagen later niet betaald? Dan bel ik op. Het allerbelangrijkste is om er zo kort mogelijk op te zitten. Dat hebben we vanaf de start zo gedaan. Kijk, we doen alles voor de klant, maar deze striktheid staat er tegenover. Dat weet men van ons. Wij bedienen ze perfect, maar dan verlangen we ook een vlekkeloze betaling.”   

Klant kan op ons rekenen

Folmer ziet de kredietverzekering als een troef. “Het versterkt ons imago in de markt. Afnemers weten dat ze op ons kunnen rekenen. Door de zekerheid die we inbouwen, voorkomen we verrassingen. Goed betalende klanten worden zo nooit de dupe van bedrijven die ons in de problemen duwen omdat ze niet betalen.”

Perfecte samenwerking met kredietverzekeraar

“Hoe goed onze relatie ook is met klanten, we willen het waterdicht hebben geregeld. Allianz Trade is voor ons leidend. De samenwerking is perfect en ik vind persoonlijk dat het mechanisme van een kredietverzekering, inclusief de ondersteuning daarachter, te weinig wordt gebruikt in de markt. Klanten hebben baat bij leveranciers die heel solide zijn. Nu en in de toekomst willen ze van ons op aan kunnen. Die zekerheid willen wij uitstralen en waarmaken.”