Prefabline
Over ondernemen in coronatijd

Ondernemen in coronatijd is dubbel spannend. Zelf kun je het goed doen en je bedrijf aanpassen aan de omstandigheden, maar hoe zit het bij jouw klant? Hoe overleeft die? Samen met haar man Eric runt Astrid Kock PrefabLine in Gilze. Ze geeft een kijkje achter de schermen.

"Voorkomen dat je in negatieve spiraal komt”

Astrid Kock van PrefabLine over ondernemen in coronatijd

PrefabLine telt 15 medewerkers en is gespecialiseerd in geprefabriceerde houten bouwoplossingen: van dakkapel tot overkapping, van bungalow tot compleet bedrijfspand. “Alles wordt bij ons in de fabriekshal vooraf kant en klaar gefabriceerd. Complete wanden en bouwelementen met alles erop en eraan. Op de bouwplaats hoeven we de elementen alleen nog maar te monteren.” Astrid vertelt dat het meeste werk gaat zitten in het tekenwerk. “Elk element moet exact kloppen. Vandaar ook dat we het zaagwerk door een robot laten uitvoeren. Dat moet op de millimeter nauwkeurig.”

Uitbreidingsplannen

De Hundegger-robot is midden in de coronatijd aangeschaft en in gebruik genomen. Dat geldt ook voor de spiksplinternieuwe fabriekshal. Een spannende tijd vertelt Astrid: “De business draaide prima en dat wilden we graag uitbouwen. In 2019 zijn de uitbreidingsplannen gemaakt. Als het zover is breekt corona uit. Dan houd je je hart wel even vast.  Wat komt er nou op ons af?”

Vooral de eerste maanden zat de schrik er goed in. Mogelijke opdrachten gingen de ijskast in, de verkoop kwam stil te liggen, de bank draaide meteen de bankschroef aan. “Maar zo rond mei begon het wel weer te lopen. Iedereen probeerde de draad weer op te pakken. Gelukkig hadden we een goed gevulde orderportefeuille waarmee we verder konden.”

PrefabLine werkt al langer samen met Euler Hermes. “Vooral bij grote opdrachten wil je zeker zijn van je geld. Een klant die niet betaalt kan ons flink raken. Vandaar dat we grotere projecten deels afdekken met een kredietverzekering. Toen corona uitbrak, werd al snel gesproken over een golf aan faillissementen die er aan zou komen. Dat zorgt voor veel onzekerheid. Ook Euler Hermes keek nauwkeurig naar alle ontwikkelingen en de af te geven kredietlimieten. Ze gaven ruimere voorwaarden en kwamen snel met het overheidssteunpakket. En gelukkig is ons begin 2020 toegezegd dat de lopende afspraken zeker een half jaar in stand zouden blijven. Dat was voor ons precies lang genoeg om projecten af te handelen.”
Kanspakker Astrid in gesprek met Euler Hermes over hun kredietverzekering

Astrid vertelt dat ze regelmatig contact heeft met Euler Hermes om de financiële achtergrond van nieuwe en bestaande klanten te checken. “Je moet in deze tijd continu de vinger aan de pols houden om te voorkomen dat je tegen een verrassing aanloopt.”

Ook al waarschuwt Euler Hermes, het blijft aan de ondernemer zelf om een opdracht wel of niet aan te nemen. “Te veel risico nemen is niet goed, maar je kunt ook niet te voorzichtig zijn. Dan komt er geen enkele opdracht meer binnen. Je moet voorkomen dat je in een negatieve spiraal terecht komt. Het is nu meer wikken en wegen of we een opdracht wel of niet op ons nemen.”

Omdat de acquisitie en het aannemen van nieuwe opdrachten begin 2020 stilviel, ontstond er een dip in de orderstroom die vooral in het laatste kwartaal voelbaar was. “We zijn niet in het rood gedoken, maar het resultaat was wel serieus lager. Maar al met al zijn we het jaar toch redelijk doorgekomen. Daar zijn we blij mee. En nou is het natuurlijk afwachten hoe lang dit nog gaat duren. Wij zijn er onderhand wel klaar mee, en ik denk dat wij niet de enigen zijn.”