Warning: You are using an outdated Browser, Please switch to a more modern browser such as Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

incasso-euler-hermes

Incasso van jouw facturen

Hulp nodig bij incasso? Lees hier wat je kan doen als  jouw klant de factuur niet volgens afspraak betaalt of download onze gratis tips.

Goed incasso: een vak apart

Het is nooit leuk als een klant zijn factuur niet betaalt. Er kan van alles aan de hand zijn, maar uiteindelijk wil je toch zo snel mogelijk betaald krijgen. Incasso kan ongelooflijk lastig zijn, vooral in economisch barre tijden. Je kunt het probleem dan ook het best zo snel mogelijk aanpakken.

Hoe goed je jouw debiteurenbeheer ook op orde hebt, er zullen altijd klanten blijven bestaan die jouw facturen niet meer kunnen betalen. Er zijn nu eenmaal omstandigheden die je niet vooraf aan ziet komen. Maar wees gerust. Je kunt hier gelukkig zelf wat aan doen. Goed debiteurenbeheer en incasso helpt je bij het krijgen van jouw geld. Check voordat je zakendoet altijd jouw klant op de kredietwaardigheid van het bedrijf.

Het is natuurlijk flink balen als jouw klant de factuur niet betaalt. Weet, je staat er niet alleen voor. Maar liefst 8 op de 10 ondernemers krijgt ooit te maken met een onbetaalde factuur! Slim debiteurenbeheer en incasso is daarmom essentieel voor elke ondernemer. 

Incasso kost tijd, het levert irritatie op en met de week groeit de vrees dat er helemaal geen geld komt. Wij geven je in onze whitepaper praktische tips om ervoor te zorgen dat jouw klant toch betaalt. Klik op de download button, vul het formulier in en wij sturen de whitepaper naar jouw mailbox.

incasso-tips-euler-hermes

Stappenplan om zelf jouw facturen te incasseren

Is een factuur na het verstrijken van de betalingstermijn nog niet betaald? Geen paniek. Mogelijk is deze openstaande factuur aan de aandacht van jouw klant ontsnapt.vEr zijn een aantal stappen die je vanaf dit punt doorloopt:

  1. Bel de klant op, vraag of ze de factuur gezien hebben en zeg dat je een betalingsherinnering stuurt. Bellen werkt vaak beter dan mailen. Een bijkomend voordeel is dat dit de relatie met jouw klant ten goede komt.
  2. Betaalt jouw klant de factuur daarna nog steeds niet? Stuur dan een aanmaning. Een aanmaning is striker en dwingender dan een herinnering.
  3. Helpt ook dit niet dan is het laaste dat je kunt doen een ingebrekestelling sturen. Hierin staat dat je de vordering uit handen geeft als de betaling opnieuw uitblijft.
  4. De ingebrekestelling is de laatste stap die je zelf kunt nemen. Betaalt de klant dan nog steeds niet, dan kan je ervoor kiezen jouw incasso uit handen te geven. Wacht hier niet te lang mee. Waarom zou je nóg langer op jouw geld wachten? Je kan ervoor kiezen een incassobureau in te schakelen, maar overweeg ook eens een kredietverzekering. Deze gaat verder dan een incassobureau. Lukt het namelijk ook de kredietverzekeraar niet te incasseren of gaat jouw klant failliet, dan krijg je via deze verzekering toch jouw geld.

Wil je jouw incasso uitbesteden?

Als je nog nooit jouw incasso aan derden hebt toevertrouwd, ben je er wellicht wat huiverig voor. Maar als het mis gaat, is het fijn dat een professionele partij je hierbij helpt.

3 redenen om jouw incasso uit te besteden
 

  • Snelheid. Vaak ben je tot wel 40 procent van jouw tijd bezig met het betaald krijgen van jouw facturen. Besteed je dit uit, dan bespaar je een hoop tijd.
  • Efficiëntie. Weet je zelf hoe en waar je de incasso moet indienen in het buitenland? En hoe je dit zo snel mogelijk kunt doen? Je komt al snel uit bij een lokale advocaat of deurwaarder. Maar heeft die de juiste partners in het buitenland, kent deze de lokale betalingscultuur weet deze of het überhaupt zin heeft een procedure te starten? Het kan zinvol zijn om hiervoor een internationale partij in te schakelen.
  • Kennis. Besteed je de incasso uit aan professionele incasso partner, dan profiteer je van diens ervaring. Bijvoorbeeld van een grote database van debiteurengegevens. Meerdere dossiers op één afnemer kunnen worden samengevoegd, waardoor je sterker staat bij het afspreken van een betalingsregeling. 

Overweeg je om jouw incasso uit te besteden denk dan ook eens aan het afsluiten van een kredietverzekering. Als je een kredietverzekering bij ons afsluit, heb je automatisch toegang tot de expertise van onze incassprofessionals in meer dan 50 landen. 

Wij gaan zeer zorgvuldig om met jouw klantrelaties en wij reageren altijd direct op jouw verzoeken en zorgen. Ons incassoteam is verantwoordelijk voor schades voor al onze verzekeringen en staat voor je klaar wanneer dat nodig is. Wij houden je tijdens het incassotratject en de besluitvorming op de hoogte. En lukt het ook ons niet om jouw geld te krijgen? Dan betalen wij alle schades zo snel mogelijk aan je uit.

Bij Euler Hermes doen we er alles aan om jouw klanten tijdens een incassoproces zo professioneel te benaderen, alsof het onze eigen klanten zijn. Bekijk onze video eens voor de voordelen.

Bekijk in deze video hoe een strak incassoproces kan helpen problemen te voorkomen
kredietverzekering-informatie
Je bent liever niet bezig met incasseren van onbetaalde facturen. Dat begrijpen wij als geen ander. Met onze kredietverzekeringen  zorgen wij voor meer zekerheid in jouw debiteurenbeheer. Je maakt gebruikt van een professioneel incassoteam en kunt bij non-betaling terugvallen op onze uitgebreide dekking.
 
Met een kredietverzekering op zak heb je geen twijfel meer of je die grote opdracht wel aan moet nemen. En lig je niet wakker omdat je twijfelt of een grote factuur wel betaald wordt. Een kredietverzekering geeft betalingszekerheid. Veel ellende wordt voorkomen en jij kunt je maximaal concentreren op jouw eigen zaak. Een kredietverzekering is geen garantie dat klanten  jouw facturen altijd betalen, maar gaat het toch mis dan vergoeden wij aan jou de schade.