Onbetaalde facturen

Strak debiterenbeheer zorgt ervoor dat jouw facturen betaald worden. Speciaal voor MKB'ers zette wij een aantal handige tips op een rij. Inclusief voorbeeldbrieven.

Wat kan ik doen om onbetaalde facturen te voorkomen?

Gaan je klanten jouw facturen betalen? Dat is altijd maar afwachten. Omdat je zelf wel jouw rekeningen moet betalen vormen onbetaalde facturen een risico voor jouw eigen financiële gezondheid. Zeker als de bedragen oplopen. Veel ondernemers hebben de neiging om hun klanten volop ruimte te geven. Is de betalingstermijn verlopen en is het geld nog niet binnen? Dan wachten ze nog wel even wat. Dat is het slechtste wat je kunt doen. Voor je het weet zit je zelf in de problemen. Zorg er in elk geval voor dat het debiteurenbeheer een belangrijke plek binnen jouw bedrijf heeft.  


Leg onbetaalde facturen niet opzij

Hoe leuk de gesprekken in aanloop naar een nieuwe opdracht ook verlopen, blijf zakelijk. Weet met wie je zakendoet, maak duidelijk hoe je te werk gaat en leg gemaakte afspraken vast. Laat zien dat je professioneel te werk gaat en je dit ook van jouw klanten verwacht. Door kort op jouw onbetaaldee facturen te zitten, voelen klanten meer dwang om de factuur te betalen.  

Is een factuur na het verstrijken van de betalingstermijn nog niet betaald? Geen paniek. Mogelijk is deze openstaande factuur aan de aandacht van jouw klant ontsnapt. Bel de klant op, vraag of ze de factuur gezien hebben en zeg dat je een herinnering stuurt. Bellen werkt vaak beter dan mailen. Een bijkomend voordeel is dat dit de relatie met jouw klant ten goede komt.

De kans dat een factuur niet betaald wordt is altijd aanwezig

Professioneel debiteurenbeheer is voor elk bedrijf van groot belang. Maar hoe goed en strak je dit ook bij jouw bedrijf hebt geregeld, de kans bestaat altijd dat een factuur onbetaald blijft. Vraag jezelf eens af welke impact het zou hebben op jouw bedrijf als een of meerdere facturen niet meer betaald worden. Niet alleen grote, maar ook kleine facturen. Veel openstaande kleine facturen vormen uiteindelijk ook een groot bedrag. Komt jouw bedrijf zelf in de problemen of kan je deze klap wel opvangen? Maar wat nu als dit nog een keer gebeurd en wil je dit risico eigenlijk wel lopen?

Of je nu een speciaal team hebt, op de verkoopafdeling vertrouwt of het zelf doet, let in ieder geval op het volgende:

  • Check voordat je zakendoet met een nieuwe klant de kredietwaardigheid, het betalingsgedrag en de financiële status van deze klant. En controleer ook of jouw contactpersoon tekenbevoegd is.
  • Zorg voor goede en duidelijke algemene en leverings voorwaarden. En stuur deze altijd mee als je de opdracht bevestigd.
  • Controleer of je het eigendomsvoorbehoud hebt opgenomen in jouw voorwaarden. zogenaamd eigendomsvoorbehoud opnemen. Eigendomsvoorbehoud betekent dat jouw klant pas eigenaar wordt van het door de door jouw geleverde producten op het moment dat de factuur volledig is betaald. Betaalt jouw klant niet? Dan kan je via het eigendomsvoorbehoud jouw product weer opeisen.

Kies voor meer zekerheid voor jouw debiteurenbeheer

Je bent liever bezig met ondernemen. Dat begrijpen wij als geen ander. Met onze kredietverzekeringen  zorgen wij voor meer zekerheid in jouw debiteurenbeheer. Dan heb je geen twijfel meer of je die grote opdracht wel aan moet nemen. En lig je niet wakker omdat je twijfelt of een grote factuur wel betaald wordt. Een kredietverzekering geeft betalingszekerheid. Veel ellende wordt voorkomen en jij kunt je maximaal concentreren op jouw eigen zaak. Een kredietverzekering is geen garantie dat klanten  jouw facturen altijd betalen, maar gaat het toch mis dan vergoeden wij aan jou de schade.

Neem contact op
Kredietverzekeringen
Veelgestelde vragen