De wettelijke betalingstermijn

Jij stuurt een factuur. Hoe lang mag jouw klant wachten met betalen? Hoe langer hij wacht, des te langer maakt hij gebruik van geld dat eigenlijk voor jou is. Om jou als ondernemer te beschermen, gelden er wettelijke betaaltermijnen. We zetten de hoofdzaken voor je op een rij.

Gratis klantencheck

De wettelijke betalingstermijn van een factuur is 30 dagen. Dit geldt als jij en jouw klant niks afspreken hierover. Wil jij jouw geld eerder hebben, bijvoorbeeld na 2 weken? Maak dat vooraf duidelijk aan jouw klant. Ook kun je hem méér tijd geven. Wel stelt de wet grenzen aan langere betaaltermijnen.  

De wettelijke betalingstermijn die is toegestaan, hangt af van het type klant. Voor grote ondernemingen gelden namelijk strengere regels dan voor kleine bedrijven (MKB/ZZP). Ook voor de overheid gelden strikte regels. Voor particulieren (consumenten) gelden geen wettelijke betaaltermijnen. Heb je grote bedrijven als klant? De wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen, is nu nog 60 dagen maar wordt verkort naar 30 dagen (ingangsdatum is nog niet bekend). Ook de overheid moet binnen 30 dagen betalen.

Natuurlijk heb je de vrijheid om eigen afspraken te maken met klanten. De algemene regel die hierbij geldt is dat een betaaltermijn langer dan 60 dagen alleen is toegestaan als dit voor geen van beide partijen nadelig is.

Om te ondernemen heb je kapitaal nodig. Met geld dat ‘onderweg’ is, kun je niks. Hoe meer en hoe langer facturen open staan, des te groter de druk op je werkkapitaal. De wettelijke betaaltermijn helpt te voorkomen dat klanten jouw factuur te lang laten liggen en jij dus te lang moet wachten op je geld. In het verleden hadden veel grote bedrijven de gewoonte om nota’s pas na 90 dagen te betalen. Daar heeft de overheid met de wettelijke betaaltermijn een eind aan gemaakt. Nu is de overheid bezig om voor grote bedrijven de termijn terug te brengen van 60 naar 30 dagen.
Succesvol debiteurenbeheer begint al voordat je de overeenkomst aangaat met een klant. Zelfs als je jouw betalingsvoorwaarden op orde hebt, kan het  voorkomen dat een klant niet betaalt. Want hoe goed ken jij een (nieuwe) klant nu eigenlijk? Het binnenhalen van een opdracht is mooi, maar gaat die klant ook betalen? Je kunt die kredietwaardigheid zelf controleren, maar dat is best veel werk. Wij kunnen we hierbij helpen. Met onze klantencheck ontvang je een kredietwaardigheidscheck op 3 klanten of prospects. 
Doe de gratis klantencheck

Staat een factuur te lang open? Laat het niet op z’n beloop en onderneem actie. Niks doen, afwachten, denken ‘dat komt wel goed’; dat is het slechtste wat je kunt doen. Dat is vragen om problemen. Wist je dat ongeveer een derde van alle facturen niet goed of niet op tijd wordt betaald? Helaas zul je zelf regelmatig aan de bel moeten trekken.

Zo pak je het aan

De praktijk leert dat uitstaande facturen het snelst betaald worden als je er bovenop zit. Is de betaaltermijn die jij gebruikt verlopen? Stuur direct een betalingsherinnering. Laat merken dat je de bewaking van de facturen serieus neemt. Schroom niet om de klant even te bellen of te mailen. Gewoon even vriendelijk informeren. Is er mogelijk onduidelijkheid over de nota? Is de nota misschien zoekgeraakt? Meld dat je een herinneringsnota zult sturen. Blijft de betaling opnieuw uit? Weer onderneem je direct actie. Je stuurt geen herinnering meer maar een aanmaning. Dit keer is de toon strikter en dwingender. Binnen 5 dagen wil je je geld zien. En waarschuw je afnemer dat je -als hij niet direct betaalt- een incassobureau inschakelt, de vordering overdraagt naar jouw kredietverzekeraar of naar de rechter stapt en dat hij de kosten hiervan moet betalen.

Wil je geen gedoe rondom de betaling van facturen? Wil je geen twijfels of er wel of niet betaald wordt? Met een kredietverzekering ben je zeker van je geld. Het zorgt voor gegarandeerde betaling van je uitstaande facturen. Met een kredietverzekering koop je ‘betalingszekerheid’. Dit geeft je de rust om je te focussen op je business, zonder kopzorgen over onbetaalde nota’s.

Kredietverzekeringen zijn er in allerlei soorten en maten. Dat kan verschillen per type klant, het soort business, de omvang, binnen-/buitenland, etc. Hoe het ook zij, van klein MKB-bedrijf tot grootbedrijf; wij hebben een kredietverzekering die past bij jouw business. Je bepaalt zelf de dekking die aansluit bij jouw situatie en jouw groeiplannen.

Met een kredietverzekering voorkom je ook dat teveel geld vast gaat zitten in openstaande nota’s. Geld dat je hard nodig hebt om de groei van je onderneming te financieren. Omdat de kredietverzekering jou zekerheid van betaling garandeert, heb je extra financiële ruimte. Je kunt financiële buffers aanspreken die je anders in takt moet laten voor het geval facturen niet worden betaald. Ook zijn banken bereid je meer geld te lenen tegen betere voorwaarden, dankzij de kredietverzekering die hebt afgesloten.

Wil je meer weten over onze kredietverzekeringen?

Je bent liever bezig met ondernemen. Dat begrijpen wij als geen ander. Met onze kredietverzekeringen  zorgen wij voor meer zekerheid in jouw debiteurenbeheer. Dan heb je geen twijfel meer of je die grote opdracht wel aan moet nemen. En lig je niet wakker omdat je twijfelt of een grote factuur wel betaald wordt. Een kredietverzekering geeft betalingszekerheid voor jouw openstaande facturen. Veel ellende wordt voorkomen en jij kunt je maximaal concentreren op jouw eigen zaak. Een kredietverzekering is geen garantie dat klanten  jouw facturen altijd betalen, maar gaat het toch mis dan vergoeden wij aan jou de schade.

Neem contact op
Onze oplossingen
Veelgestelde vragen