Warning: You are using an outdated Browser, Please switch to a more modern browser such as Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Ik doe zaken in het buitenland:
waar let ik op?

Zakendoen over de grens biedt mooie kansen voor groei. Maar export brengt ook  financiële uitdagingen met zich mee.  Download onze whitepaper of lees in dit artikel hoe je al jouw risico's overweegt voordat je jouw definitieve exportplannen ontwikkelt.

Benut jouw kansen in het buitenland

Jouw bedrijf heeft besloten de activiteiten uit te breiden naar het buitenland. Na grondig marktonderzoek heb je een nieuwe markt gekozen waar je kansen ziet. Je hebt zelfs al een selectie gemaakt van nieuwe klanten waar je wel zaken mee wilt doen. Natuurlijk zijn er vele financiële uitdagingen bij als je gaat exporteren. Al deze risico's overweeg je zorgvuldig voordat je de definitieve exportplannen ontwikkelt.

Of jouw bedrijf nu reageert op onverwachte orders van internationale klanten of actief zoekt naar nieuwe kansen, je moet informatie over de markt verzamelen. En de gevolgen ervan voor jouw bedrijf analyseren als je gaat exporteren.

Cashflow en betalingsrisico’s zijn het op één na belangrijkste probleem voor bedrijven die buiten Nederland zakendoen. Zorg ervoor dat je jouw bedrijf hierop voorbereidt. Bekijk in onze video waar je op moet letten als je zakendoet in het buitenland.
Bekijk in deze video met welke risico's je rekening moet houden als je gaat exporteren

Breng de belangrijkste handelsrisico's in kaart bij export

Nieuwe en soms ook onbekende markten brengen naast kansen ook risico’s met zich mee. Een van de belangrijkste risico's is het betaalrisico. Er zijn vele redenen waarom buitenlandse klanten hun facturen niet betalen: politieke omstandigheden, de economie, hun bankrelaties en de bedrijfscultuur in dat land, om er slechts enkele te noemen. Het is belangrijk dat je daarin verdiept. Je wilt profiteren van export en niet dat jouw bedrijf in de financiële problemen komt. Je doet er dan ook verstandig aan je te verdiepen in de risico’s die je loopt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Een aantal zaken om in ieder geval rekening mee te houden: 

  • Hoe ‘verder’ je in het buitenland zaken doet, hoe moeilijker je de financiële kracht van de handelspartner kunt inschatten.
  • In andere landen is de betalingsmoraal vaak slechter. Over het algemeen kennen de Zuid-Europese landen de hoogste DSO (Days Sales Outstanding) en de Noord-Europese landen de laagste DSO. De wetgeving kan per land verschillen.
  • Wanneer is jouw zending nog jouw eigendom en wanneer gaat het eigendomsrecht van de levering over op jouw klant? Borg dit goed in jouw voorwaarden.
  • Bepaal de juiste betalingsvoorwaarden. Vooruitbetaling wanneer de risico’s hoog zijn, is zeker een goede keus. Dit beperkt echter het aantal orders die je ontvangt, omdat de cashflow van de klanten zelf onder druk komt te staan.

Kies voor zekerheid

Sluit een kredietverzekering af als je exporteert
 

Informatie over de financiele situatie van jouw klanten
Je krijgt toegang tot onze database met informatie over de financiële situatie van jouw klanten. Zo beslis jij verantwoord met welke klanten je zakendoet, ook in het buitenland.
Kies de juiste klanten en markten om zaken te doen
Betaalt een klant niet, dan gaat onze incasso-afdeling voor je aan de slag om de factuur alsnog betaald te krijgen. Je maakt gebruik van ons incassonetwerk in meer dan 50 landen.
Wij betalen de schade die jouw bedrijf oploopt als klanten de facturen niet betalen
De kans op wanbetaling neemt toe naarmate jouw klant verder in het buitenland zit. Betaalt een klant niet? Dan krijg jij via onze kredietverzekering toch jouw geld.

Wij adviseren je graag over onze oplossingen bij export

Je bent liever bezig met ondernemen. Dat begrijpen wij als geen ander. Met onze kredietverzekeringen  zorgen wij voor zekerheid. Dan heb je geen twijfel meer of je die grote opdracht in het buitenland wel aan moet nemen. En lig je niet wakker omdat je twijfelt of een grote factuur wel betaald wordt. Een kredietverzekering geeft betalingszekerheid, ook bij export. Veel ellende wordt voorkomen en jij kunt je maximaal concentreren op jouw eigen zaak. Een kredietverzekering is geen garantie dat klanten jouw facturen altijd betalen, maar gaat het toch mis dan vergoeden wij de schade.