opkomende-markten

Zakendoen in opkomende markten

Opkomende landen kunnen voor jouw onderneming heel aantrekkelijk zijn. Om er jouw producten te verkopen of om er producten (onderdelen) te laten maken. Wat maakt zakendoen in opkomende markten anders? In dit artikel lees je waar je op moet letten.

Opkomende economieën worden ook wel ‘emerging markets’ genoemd. Dat is een brede groep van landen. Dat gaat van China en India tot Ecuador of Zambia. Landen die sterk verschillen. Ook economisch gezien. Per land zijn de risico’s anders (zie onze landenrisico-kaart).

Wat de opkomende landen gemeenschappelijk hebben is dat ze aan het groeien zijn van ontwikkelingsland naar een economisch ontwikkeld land. Vaak hebben ze een hoge economische groei en ook is de infrastructuur al een stuk beter dan in ontwikkelingslanden.

Zakendoen in opkomende markten en ontwikkelingslanden is echt anders dan in westerse en ontwikkelde landen:

  • De meeste opkomende markten liggen buiten Europa en vaak zijn de ondernemers daar vooral gewend zaken te doen met ‘eigen mensen’ in het thuisland of naburige landen. Ze hebben hele eigen regels, normen en gewoontes als het gaat om ‘omgaan met elkaar’, ‘afspraken nakomen’ of ‘betaalgedrag’. Als je dat doorziet, levert dat kansen op en vermijd je valkuilen. Daarom is het altijd slim om voordat je zakendoet eerst te praten met iemand die het opkomende land goed kent. En als je al potentiële klanten hebt gevonden, check dan vooraf de kredietwaardigheid van deze klanten. Dat kan een hoop leed achteraf besparen.
  • Verder spelen in opkomende landen vaak kwesties als politieke instabiliteit (regels kunnen daardoor opeens veranderen), bureaucratie (gedoe bij de douane), infrastructuur (bijvoorbeeld energie die geregeld uitvalt) en corruptie (steekpenningen). Staar je niet blind op de grote winstmarges die je denkt te maken. Daar staan hogere risico’s tegenover.

Ben jij benieuwd naar de handels- en betaalrisico's in jouw klantenportefeuille? Of wil je deze risico's voor buitenlandse klanten inzichtelijk maken? Vraag dan eens vrijblijvend een adviesgesprek aan. Onze adviseurs maken gratis een risico inventarisatie voor je.

Nieuwe markten bieden kansen. Maar het brengt ook risico's met zich mee. Het is de kunst hier de juiste balans in te vinden.  Ontdek via onze interactieve landenrisciokaart de belangrijkste handelrisico's per land.

Ons landenrisico is samengesteld uit middellangetermijnlandenclassificatie (AA tot D) en kortetermijnlandenrisico (1 tot 4). Het doel van onze beoordelingen is om het risico van non-betaling in een bepaald land te beoordelen. Deze beoordelingen helpen je de juiste beslissingen te nemen als onderdeel van jouw internationale activiteiten. Onze analisten verzamelen en analyseren talloze kwantitatieve en kwalitatieve economische indicatoren om je een goed inzicht te geven in de economische en politieke situatie en de financiële risico's.

Klik in onderstaande kaart op een land om de belangrijkste KPI's te zien. Wil je een volledig landenrapport lezen, klik dan op de link 'Full report' (EN).

Stel, jij gaat zakendoen in Mexico, Polen of Turkije. Wat weet jij van je businesspartner daar? Hoe goed ken je elkaar. Communicatie is een belangrijke factor om succesvol zaken te doen. Niet alleen kan de taal een barrière zijn, steeds vaker maken we businessafspraken online. Dat maakt het extra moeilijk om je zakenpartner goed in te schatten. Een mooie order is fijn, maar je wilt wel je geld zien.

Dat probleem kun je opvangen met een kredietverzekering. Een kredietverzekeraar als Euler Hermes kan jou een goed beeld geven van de kredietwaardigheid van bestaande en toekomstige klanten. Niet alleen in Nederland, maar overal in de wereld. Dus ook al heb jij een klant niet gezien, door een kredietverzekering af te sluiten kun je in ieder geval het financiële risico afdekken. En als wij als verzekeraar een bepaald bedrijf in land X te riskant vinden (lees: financieel onbetrouwbaar) en daarom geen dekking geven voor dat betreffende bedrijf, dan weet jij in ieder geval dat je extra op je hoede moet zijn en bijvoorbeeld ‘betaling vooraf’ moet vragen.

Als grote kredietverzekeraar zitten we met eigen kantoren in alle uithoeken van de wereld. Van veel landen weten we wat er speelt en kennen we de lokale gewoontes. Die kennis delen we met jou als klant. Dat vergroot jouw commerciële kansen. Met gerichte informatie over landen en sectoren helpen we jou nieuwe markten ontdekken. En zijn er valkuilen? Dan hoor je dat ook van ons. Meer weten? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak.