Volgens de Fraudehelpdesk zijn MKB en middelgrote bedrijven steeds vaker slachtoffer van fraude. Tot een aantal jaar geleden waren vooral multinationals het mikpunt van fraudeurs. Fraudeurs ontdekken steeds vaker dat het helemaal niet zo moeilijk is om bedrijven geld afhandig te maken. CEO fraude en fraudeurs die zich voordoen als klanten of leveranciers vormen een groeiende bedreiging voor bedrijven. Maar niet alleen criminele activiteiten van derden, ook jouw eigen medewerkers kunnen schade aanrichten.

Interne fraude wordt gepleegd door een of meerdere van uw medewerkers. Enkele bekende voorbeelden van interne fraude zijn: 

  • Betaling van fictieve facturen op een privérekening
  • Diefstal van kantoorbenodigdheden
  • Aankoop van ongepaste relatiegeschenken
  • Aankoop van goederen op naam van de onderneming voor privédoeleinden

 

Externe fraude wordt gepleegd door mensen van buiten de onderneming om geld of goederen te stelen.  Voorbeelden van externe fraude:

  • Identiteitsdiefstal: het bekende voorbeeld waarbij een fraudeur zich voordoet als de CEO en CFO
  • Het onderscheppen en vervalsen van facturen
  • Het onderscheppen en vervalsen van bestellingen
  • Het vervalsen van stemmen, handtekening of e-mails