Help, mijn klant betaalt niet!

Ook na het sturen van een herinnering en aanmaning blijft de betaling uit. Hierdoor komen jouw eigen plannen in gevaar. Lees hier wat je in zo'n geval kunt doen.

Voorkom problemen door klanten die niet betalen

Het vinden, werven en behouden van klanten is een hele uitdaging. En dan moet je ook nog het debiteurenrisico bewaken. Leuk, een nieuwe klant, maar gaat die ook betalen straks? En het gaat niet alleen om nieuwe klanten. Na jaren van zakendoen kun je te goed van vertrouwen worden. Wellicht heeft de klant je gegarandeerd dat er voldoende budget is en dat er geen betalingsproblemen zijn. Toch kun je worden verrast. Zelfs de grootste bedrijven kunnen omvallen. Kun je dat opvangen?


Wat kan je doen als een klant niet betaalt?

Veel ondernemers hebben de neiging om hun klanten volop ruimte te geven. Is de betalingstermijn verlopen en is het geld nog niet binnen? Dan wachten ze nog wel even wat. Dat is het slechtste wat je kunt doen. Klanten die de facturen niet betalen is een groot probleem voor veel bedrijven. Het zorgt ervoor dat jouw onderneming cashflow tekort komt om de dagelijkse activiteiten te financieren. Als gaandeweg blijkt dat bepaalde facturen helemaal niet worden betaald, dan kan dat grote impact hebben op jouw eigen bedrijfsvoering. En als je geld nodig hebt om te investeren , ontdek je wellicht dat meer financiering alleen beschikbaar is tegen strengere voorwaarden. 

Betaalt een klant toch niet dan zijn er diverse stappen die je kunt nemen. Hieronder sommen we er een aantal voor je op.

  • Onderneem direct stappen als jouw klant de factuur niet op tijd betaalt.
  • Bel je klant op en breng de te late betaling onder de aandacht. Geef aan dat je hem een herinnering stuurt. Door zaken vast te leggen ben je goed voorbereid als je de zaak later moet escaleren.
  • Houd je al jouw activiteiten bij met belangrijke data en bijbehordende communicatie?

Ga je:

  • stoppen met leveren;
  • de zaak escaleren binnen het bedrijf van jouw klant;
  • de vordering overdragen aan een externe partij (advocaat, incassobureau, kredietverzekeraar);
  • een rechtszaak aanspannen?
  • Heb je de juiste mensen binnen je organisatie?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het maningsproces? Is intern bekend welke processen gevolgd moeten worden?
  • Heb je contact met de juiste persoon bij jouw klant? Weet je wie beslissingen mag nemen en bevoegdheden heeft om zaken voor elkaar te krijgen?
  • Heb je al jouw communicatie met de klant beschikbaar en opgeslagen?
  • Is het in orde en zonder hiaten?
  • Als je een vordering uit handen geeft, is het belangrijk dat je met relevante documentie kunt aantonen dat je recht hebt op een betaling.  Elke keer dat je met een klant werkt, maak je een overeenkomst dat het werk of de producten specificeert die je levert. Hierin neem je ook de betaalafspraken op waarmee jouw klant heeft ingestemd.
  • Wat betekent een onbetaalde factuur voor jouw cashflow?
  • Heb je voldoende cashflow in het vooruitzicht om een onbetaalde factuur op te vangen?
  • Wat ga je doen om dit in de toekomst te voorkomen? Welke lessen trek je uit deze vervelende ervaring?  

Kies voor meer zekerheid bij nieuwe en bestaande klanten

Naarmate jouw bedrijf groeit, nemen ook de bedragen van de facturen toe. Het kan ook zijn dat je jouw activiteiten naar het buiteland uitbreidt of je nieuwe markten aanboort. Het is dan verstandig geen risico’s te nemen of deze zoveel mogelijk te beperken of af te dekken.

Je bent liever bezig met ondernemen. Dat begrijpen wij als geen ander. Met onze kredietverzekeringen  zorgen wij voor meer zekerheid. Dan heb je geen twijfel meer of je die grote opdracht wel aan moet nemen. En lig je niet wakker omdat je twijfelt of een grote factuur wel betaald wordt. Een kredietverzekering geeft betalingszekerheid. Veel ellende wordt voorkomen en jij kunt je maximaal concentreren op jouw eigen zaak. Een kredietverzekering is geen garantie dat klanten  jouw facturen altijd betalen, maar gaat het toch mis dan vergoeden wij aan jou de schade.

Neem contact op
Kredietverzekeringen
Veelgestelde vragen