Dubieuze debiteuren: hoe ga je ermee om?

Laat zien dat je strikt met jouw facturen omgaat en herken signalen als klanten in zwaar weer zitten

Dubieuze debiteuren: elk bedrijf krijgt er mee te maken

Vroeg of laat krijgt elke ondernemer er mee te maken: dubieuze debiteuren. Een nota blijft open staan. De klant betaalt niet; ook niet na diverse aanmaningen. Ooit was je blij toen de klant zich bij jou meldde. Nu zit je er mee opgescheept: een wanbetaler; een dubieuze debiteur. Het laatste wat je wilt doen, is accepteren dat je je geld kwijt bent. Zolang het bedrijf niet failliet is, bestaat de kans dat je (een deel van) je geld alsnog kunt incasseren. Maar blij wordt je er niet van. Dubieuze debiteuren zijn een stok in de wielen van je onderneming.


Openstaande facturen: voorkomen en bewaken

Het is misschien wel de belangrijkste bedreiging waar je bedrijf mee te maken heeft. Geld dat vastzit in niet-betaalde nota’s gaat ten koste van je werkkapitaal. Dit is het geld dat je nodig hebt om je business te runnen. Het laatste wat je wilt is dat hier de klad in komt. Daarom is het van groot belang voor een gezonde onderneming om voldoende aandacht te besteden aan het voorkomen en het bewaken van dubieuze debiteuren. Dat begint met een strak debiteurenbeheer. Het hele proces van offreren, factureren, aanmanen en incasseren vraagt om strikte, vastomlijnde aanpak waar je niet van afwijkt. Meer hierover lees je in onze gratis whitepaper ‘Tips voor incasso en slim debiteurenbeheer’ . Alles is erop gericht dat jouw klanten merken dat jij serieus werk maakt van het hele proces rondom de betaling. Daar is geen speld tussen te krijgen. Daarmee vergroot je de kans dat jouw klanten hierin mee bewegen en jouw nota’s tijdig meenemen als er betalingen worden verricht.

Zit er bovenop!

Is de betalingstermijn van een nota verstreken? Bel even met de klant en vraag hoe het zit. Stuur vervolgens een herinneringsnota en verwijs naar het telefoontje. Gebeurt er niks dan stuur je een aanmaning en later nog eens een tweede aanmaning. Om vervolgens de factuur uit handen tegen aan een incassobureau. Hopelijk is dat afdoende om alsnog (een deel van) je geld te zien. Ondertussen staat de niet betalende klant bij jou op het lijstje van dubieuze debiteuren. Op een gegeven moment -als je alles hebt gedaan- moet je je verlies nemen. Dan tref je (boekhoudkundig) een voorziening om je dubieuze debiteuren af te schrijven. De belastingdienst heeft hier regels voor. Je kunt het verlies belastingvrij afschrijven, maar dan moet je wel aan diverse voorwaarden voldoen. Zo moet je kunnen aantonen dat je de betreffende klant serieus achter zijn broek hebt gezeten. Overigens kun je ook de btw van (niet betaalde) openstaande factuur terugvragen aan de Belastingdienst.

Kies voor zekerheid

Ondernemers houden zich liever bezig met de eigen business. Dat begrijpt Euler Hermes als geen ander. Met onze kredietverzekeringen zorgen wij voor zekerheid. Dan hoef je niet wakker te liggen omdat een grote factuur misschien onbetaald blijft. Een kredietverzekering geeft betalingszekerheid. Veel ellende wordt voorkomen en jij kunt je maximaal concentreren op je eigen zaak. Een kredietverzekering is geen garantie dat er geen wanbetaling plaatsvindt, maar de gevolgen vangen wij voor je op.

Bekijk onze oplossingen