Dubieuze debiteuren: hoe ga je ermee om?

Laat zien dat je strikt met jouw facturen omgaat en herken signalen als klanten in zwaar weer zitten. Wil je zekerheid van betaling? Overweeg dan eens een kredietverzekering.

Wat is een dubieuze debiteur?

Een dubieuze debiteur is een klant waarvan het maar de vraag is of hij jouw facturen gaat betalen. Ooit was je blij toen deze klant zich bij jou meldde. Nu zit je er mee opgescheept:  een nota blijft open staan. De klant betaalt niet; ook niet na diverse aanmaningen. . Het laatste wat je wilt doen, is accepteren dat je je geld kwijt bent. Zolang het bedrijf niet failliet is, bestaat de kans dat je (een deel van) je geld alsnog kunt incasseren. Maar blij wordt je er niet van. Dubieuze debiteuren zijn een stok in de wielen van je onderneming.

Dubieuze debiteuren: elk bedrijf krijgt er mee te maken

Het is misschien wel de belangrijkste bedreiging waar je bedrijf mee te maken heeft. Geld dat vastzit in niet-betaalde nota’s gaat ten koste van je werkkapitaal. Dit is het geld dat je nodig hebt om je business te runnen. Het laatste wat je wilt is dat hier de klad in komt. Daarom is het van groot belang voor een gezonde onderneming om voldoende aandacht te besteden aan het voorkomen en het bewaken van dubieuze debiteuren. Dat begint met een strak debiteurenbeheer.

Het hele proces van offreren, factureren, aanmanen en incasseren vraagt om strikte, vastomlijnde aanpak waar je niet van afwijkt. Meer hierover lees je in onze gratis whitepaper ‘Tips voor incasso en slim debiteurenbeheer’. Alles is erop gericht dat jouw klanten merken dat jij serieus werk maakt van het hele proces rondom de betaling. Daar is geen speld tussen te krijgen. Daarmee vergroot je de kans dat jouw klanten hierin mee bewegen en jouw nota’s tijdig meenemen als er betalingen worden verricht.

Een goede debiteurenadministratie voorkomt onbetaalde facturen


  1. Lever je op rekening? Check vooraf de kredietwaardigheid van jouw prospect of klant.
  2. Is de betalingstermijn van een nota verstreken? Bel even met de klant en vraag hoe het zit.
  3. Stuur vervolgens een herinneringsnota en verwijs naar het telefoontje.
  4. Gebeurt er niks dan stuur je een aanmaning en later nog eens een tweede aanmaning. Om vervolgens de factuur uit handen tegen aan een incassobureau. Hopelijk is dat afdoende om alsnog (een deel van) je geld te zien. Ondertussen staat de niet betalende klant bij jou op het lijstje van dubieuze debiteuren.
  5. Op een gegeven moment -als je alles hebt gedaan- moet je je verlies nemen. Dan tref je (boekhoudkundig) een voorziening om je dubieuze debiteuren af te schrijven. De belastingdienst heeft hier regels voor. Je kunt het verlies belastingvrij afschrijven, maar dan moet je wel aan diverse voorwaarden voldoen. Zo moet je kunnen aantonen dat je de betreffende klant serieus achter zijn broek hebt gezeten. Overigens kun je ook de btw van (niet betaalde) openstaande factuur terugvragen aan de Belastingdienst.

Afschrijvingen dubieuze debiteuren voorkomen?
Overweeg een kredietverzekering.

Wil je jouw verliezen door dubieuze debiteuren liever beperken? Dan kan je een kredietverzekering afsluiten. Met onze kredietverzekeringen  zorgen wij voor betaalzekerheid. Dan heb je geen twijfel meer of je die grote opdracht wel aan moet nemen. En lig je niet wakker omdat je twijfelt of een grote factuur wel betaald wordt. Vanaf het moment dat je een kredietverzekering afsluit krijg je:

financiele-klant-informatie
Wij analyseren de financiële situatie van jouw klanten en prospects. Elke dag.
incasso-wereldwijd
Wij zorgen voor incasso, zodat jouw achterstallige betalingen worden geïnd.
schade-uitkering
Wij vergoeden de facturen die alsnog onbetaald blijven.