Je wilt klanten, geen wanbetalers

Tips om wanbetaling te herkennen en voorkomen

Is wanbetaling ook jouw grootste zorg?

Wie is een wanbetaler? Die aardige klant die er een gewoonte van maakt altijd te laat te betalen. Voor jouw gevoel is zo iemand misschien geen wanbetaler, maar feitelijk is hij het wel. Hij gebruikt jou als bank. Door jou en andere leveranciers stelselmatig te laat te betalen, heeft hij geld tot zijn beschikking dat eigenlijk niet van hem is. Dat soort ondernemers zien uitstaande facturen als een soort kredietfaciliteit. Misschien vind jij dat geen punt, maar pas op; die houding kan je duur komen te staan.

De belangrijkste bedreiging voor mkb-bedrijven zijn onbetaalde facturen. Vooral als het om grote bedragen gaat. De jaarwinst kan zo maar in rook opgaan. Of erger: je bedrijf krijgt problemen om aan de eigen verplichtingen te voldoen. Hoe aardig de klant ook is, er is niks mis mee om professioneel om te gaan met factureren en incasseren. Het geeft je een degelijke, betrouwbare uitstraling en nog veel belangrijker: je krijgt eerder je geld binnen. Dat bereik je met strak debiteurenbeheer en oplettendheid.  


Wanbetaling vanwege dreigend faillissement

Je hebt natuurlijk ook wanbetalers die eenvoudigweg niet kunnen betalen. Dat zijn natuurlijk de grootste probleemgevallen. Want dan is het de vraag of je nog ooit je geld zult zien. Het kan gaan om een prima relatie. Iemand met wie je veel zaken hebt gedaan. Zijn bedrijf heeft je altijd keurig betaald. Om dan zo iemand dan een wanbetaler te noemen, klinkt cru. Het uitblijven van de betaling is in dit geval bepaald geen keuze. Vervelend voor jouw relatie dat het zo loopt, maar pas op: ook jij kunt stevig worden geraakt. Komt het betreffende bedrijf in een faillissement terecht, dan is de kans groot dat je kunt fluiten naar je geld. De belastingdienst en de bank komen als eerste aan de beurt om nog iets te ontvangen. Is er sprake van een herstart? Dan valt er misschien nog iets te regelen. Zeker als het bedrijf probeert om opnieuw zaken te doen met jou.   

Hoe voorkom je wanbetaling?

Voordat je met een nieuwe klant in zee gaat is het verstandig een klantencheck uit te voeren. Euler Hermes biedt je de mogelijkheid om dat gratis uit te proberen. Het komt er op neer dat je vooraf de kredietwaardigheid van de nieuwe klant checkt. Je kunt dat zelf doen of je laat het doen. Zelf kun je belangrijke basisgegevens opvragen via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Zo kun je onder meer de financiële achtergrond van je klant checken. Alles bij elkaar is dat nog best wat werk. Je kunt je tijd misschien beter besteden aan je corebusiness en de check laten uitvoeren door een specialist als Euler Hermes. Wij raadplegen naast onze eigen gegevens diverse andere bronnen. Daardoor is onze klantencheck grondiger en betrouwbaarder.  

Blijf alert op wanbetaling

Accepteer je de klant? Heb je er een goed gevoel bij? Ook dan blijft het belangrijk dat je continu een vinger aan de pols houdt. Elkaar ontmoeten op een beurs kan een mooi begin zijn. Ook het bezoeken van elkaars bedrijven kan het goede gevoel versterken. Maar vervolgens gaat een groot deel van de business vooral via internet (email-verkeer). Jaren kom je niet meer bij de klant over de vloer. Daardoor mis je veel signalen. Door allerlei oorzaken kan die aardige klant in de problemen zijn gekomen, zonder dat jij het in de gaten hebt. En opeens loop je dan tegen een onbetaalde factuur op. Dat kan hard aankomen.

Kies voor zekerheid

Ondernemers houden zich liever bezig met de eigen business. Dat begrijpt Euler Hermes als geen ander. Met onze kredietverzekeringen zorgen wij voor zekerheid. Dan hoef je niet wakker te liggen omdat een grote factuur misschien onbetaald blijft. Een kredietverzekering geeft betalingszekerheid. Veel ellende wordt voorkomen en jij kunt je maximaal concentreren op je eigen zaak. Een kredietverzekering is geen garantie dat er geen wanbetaling plaatsvindt, maar de gevolgen vangen wij voor je op.

Bekijk onze oplossingen