Warning: You are using an outdated Browser, Please switch to a more modern browser such as Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

wanbetaling-verzekering

Bescherm jouw bedrijf tegen wanbetaling

Oninbare vorderingen door wanbetaling kunnen schadelijk zijn voor het succes van jouw bedrijf op de lange termijn. Gelukkig zijn er manieren om dit te beheersen en debiteurenrisico's te beperken. In dit artikel delen we informatie over hoe je jouw bedrijf kan beschermen tegen wanbetaling.
Oninbare vorderingen zijn niet goed voor jouw bedrijf. Ondanks dat je alle stappen hebt gevolgd om cashflowproblemen en te late betaling te voorkomen, kan het toch voorkomen dat je te maken krijgt met non-betaling van jouw facturen. Wanneer een klant in gebreke van betaling blijft of dit dreigt te doen, word je geconfronteerd met een oninbare schuldenlast. Deze schuld moeten in mindering worden gebracht op de debiteurenpost van jouw bedrijf. En dit betekent een verslechtering van jouw cashflowpositie en beschikbaar werkkapitaal.  

Een of twee oninbare vorderingen van kleine bedragen hebben misschien niet veel impact op jouw bedrijf. Gaat het om grote schulden of meerdere onbetaalde rekeningen, dan kan dit tot aanzienlijke verliezen leiden. Het kan zelfs het risico op faillissement van jouw eigen bedrijf vergroten. Oninbare vorderingen maken de boekhoudprocessen van jouw bedrijf ook ingewikkelder. Ze nemen, naast geldelijke verliezen, kostbare tijd en middelen van het personeel in beslag, omdat ze tevergeefs proberen onbetaalde facturen te innen. In deze gevallen zijn de kosten voor bescherming tegen wanbetalers en dubieuze debiteuren zeer gerechtvaardigd.

Bescherming tegen oninbare schulden helpt je verliezen te beperken als klanten hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat je dubieuze debiteuren volledig zal vermijden, kan je jouw bedrijf op een aantal manieren beschermen tegen dubieuze debiteuren.

  1. Tref een voorziening voor dubieuze debiteuren.
  2. Stel strengere voorwaarden bij het verlengen van handelskredieten op basis van de unieke omstandigheden van elke klant. In sommige gevallen kan je ervoor kiezen het verstrekken van een krediet überhaupt te vermijden: eis een Letter of Credit (L/C) om de betaling te garanderen of vraag om een vooruitbetaling vóór verzending. In andere gevallen wil je misschien ook de vereisten voor het verstrekken van een krediet aan bepaalde klanten wijzigen. Als klanten in een bepaalde bedrijfstak of georafisch gebied bijvoorbeeld het moeilijk hebben, kan je van deze klanten eisen dat ze aan strengere voorwaarden voldoen voordat je een krediet verstrekt. Dezelfde strategie kan je gebruiken om kredietrisico's te beheren voor klanten die uitstaande schulden hebben boven een bepaald bedrag of die een bepaald aantal dagen te laat zijn met de betaling van jouw facturen.
  3. Sluit een kredietverzekering af.

Als preventieve maatregelen niet voldoende bescherming bieden, kan je kiezen voor een aanvullende maatregel: het afsluiten van een kredietverzekering - ook bekend als dubieuze debiteurenverzekering of debiteurenverzekering. Deze verzekering biedt dekking voor een breed scala aan verliezen als gevolg van dubieuze debiteuren en tegelijkertijd ondersteunt het je om debiteuren effectiever te beheren.

Onze kredietverzekering biedt voorspellende bescherming door inzichten en informatie te verstrekken die bedrijven helpen kredietgerelateerde besluitvorming en kredietbeheer te verbeteren. Het doel is om verliezen als gevolg van oninbare vorderingen te voorkomen.  

voordelen-bescherming-wanbetaling

Als aanbieder van gespecialiseerde kredietverzekeringen kunnen wij ook een polis op maat maken om vele andere risico's af te dekken, waaronder:
 

  • Onbetaalde facturen als gevolg van een natuurramp.
  • Onbetaalde facturen als gevolg van politiek risico (onomkeerbaar, overheidsingrijpen en oorlog / burgerlijke ontwrichting); bijvoorbeeld wanneer je zaken doet in andere landen.
  • Verliezen die optreden als gevolg van problemen voordat goederen worden verzonden. Het kan bijvoorbeeld gaan om op maat gemaakte goederen die niet aan een andere klant kunnen worden verkocht.
  • Verliezen ontstaan ​​na verzending door een gecontracteerde derde partij.
  • Verliezen bij verkoop op consignatievoorwaarden.

Heb jij je wel eens afgevraagd wat de impact is op jouw bedrijf als een grote klant jouw rekeningen niet meer betaalt? Je wordt op dat moment met aanzienlijke verliezen geconfronteerd. Je besteedt meestal veel tijd en middelen aan jouw personeel om de oninbare schulden te innen, helaas vaak zonder succes.

Door een kredietverzekering af te sluiten, beschermen je jouw bedrijf niet alleen tegen toekomstige verliezen als gevolg van oninbare schulden. Je maakt ook gebruik van die bescherming, omdat het je helpt de groei bij nieuwe klanten voort te zetten. Benieuwd hoe dit voor jouw bedrijf werkt? Neem dan contact op met onze lokale teams voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.

Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op. Je kan ons ook bellen op 073 306 06 03.
​ ​
​ ​