Klant failliet? Weet vooraf wat de impact is op je bedrijf en neem maatregelen
Klanten kunnen failliet gaan. Dat is een gegeven. Je denkt er misschien liever niet aan, maar het is beter om dit onder ogen te zien en te zorgen voor goed debiteurenbeheer. Weet vooraf wat de impact van onbetaalde facturen is op jouw bedrijf. Een klant die omvalt betekent dat je kunt fluiten naar je geld en dat je toekomstige omzet kwijt bent. Dat kan jouw bedrijf hard raken. Je denkt misschien dat dit bij ondernemen hoort. Dat is een vergissing. Een goed ondernemer neemt vooraf maatregelen en zorgt voor kredietbescherming.
Gedisciplineerd debiteurenbeheer is van cruciaal belang
Of je nu een speciaal team hebt, op de verkoopafdeling vertrouwt of het zelf doet: zorg ervoor dat je de juiste tools en processen hebt om jouw klanten te monitoren. Dat vergroot de kans dat de vandaag verkochte producten en diensten ook daadwerkelijk winst opleveren. Dat geeft vertrouwen. Vertrouwen dat je kunt delen met jouw bank en mogelijke investeerders..
Wat kun je doen als jouw klant failliet is?
Zorg er in ieder geval voor dat er een rechtsgeldig eigendomsvoorbehoud is overeengekomen. Dan gaat eigendom niet over zolang betaling niet heeft plaatsgevonden. Een eigendomsvoorbehoud is meestal opgenomen in de algemene voorwaarden. Laat deze daarom altijd door jouw klant tekenen, vóórdat je de overeenkomst sluit, bijvoorbeeld op de offerte. Druk de algemene voorwaarden daarnaast af op de achterzijde van iedere factuur en verwijs ernaar op de voorzijde. Zo zijn er nog meer tips.